Student verpleegkunde Benjamin Panneels stage Sri Lanka Erasmushogeschool

Student ontmoet president

In zijn laatste jaar verpleegkunde koos Benjamin Panneels voor een stage in het buitenland. Het werd Sri Lanka. Het stond al lang vast dat Benjamin een stage in het buitenland zou lopen. Reizen is namelijk één van zijn grootste passies.

Sri Lanka

Benjamin ondernam in zijn vrije tijd al heel wat reizen. Een buitenlandse stage stond dan ook hoog op zijn verlanglijst: “Het leek me erg boeiend om de zorg eens op een andere plaats en binnen een andere cultuur te zien. Azië heeft me altijd al aangetrokken. Maar de keuze voor Sri Lanka heb ik eigenlijk een beetje met de natte vinger gemaakt. Ik was er nog nooit geweest en kende het land niet zo goed. Via de organisatie Work the World, kwam ik er mee in contact en ik besloot er voor te gaan.”

De verpleegkundige heeft in Sri Lanka en totaal andere rol dan in België. Benjamin:” De arts geeft aan wat er moet gebeuren en de verpleegkundige voert dat uit. Bovendien ook met heel wat minder middelen dan hier bij ons. Een steriel veld bijvoorbeeld is hier niet voor handen. De zorg lijkt hier een beetje op hoe het er bij ons in de jaren 50 aan toe ging. Ook de familie van de patiënt neemt een aantal taken op zich. Verpleegkundigen bekommeren zich hier bijvoorbeeld niet om de hygiënische zorgen. Dat doet de familie zelf.
De patiënten hebben hier ook weinig of geen inspraak. De artsen beslissen boven het hoofd van de patiënt wat er gaat gebeuren. De patiënt wordt hier nauwelijks over geïnformeerd. Er hangt een dossiertje aan zijn bed waarin trouwens iedereen zomaar alles kan lezen over de patiënt.”

Geen briefing

Een typische stagedag start in de ochtend. Samen met de verpleegkundigen lopen de studenten de ronde mee met de artsen. Alles wat moet gebeuren wordt opgeschreven en nadien worden alle procedures uitgevoerd. Er is ’s ochtends geen briefing: “Ook wanneer de nieuwe shift verpleegkundigen start, is er geen overdracht. Er is enkel een boek waarin alles genoteerd staat.
De meeste patiënten spreken nauwelijks Engels, wat communiceren wel moeilijk maakt. Na een tijdje leer je wat basis woordenschat oppikken en lukt dat wel. De verpleegkundigen en artsen spreken wel Engels, want ze zijn in het Engels opgeleid.”

Bij de president

In het buitenland stage lopen geeft Benjamin een vreemd gevoel: “Wanneer je shift stopt, lijk je meteen in vakantiemodus te zijn. Na een stagedag spraken we dikwijls af in een lokalen bar waar vooral toeristen zaten. Tijdens de weekends gingen we vaak met andere studenten op uitstap naar tempels of bergen. Op één van die weekendjes weg, was de president van Sri Lanka campagne aan het voeren. Die liep daar dus rond met een aantal bodyguards. Ik vroeg of ik helm eens kon ontmoeten en met hem op de foto kon en het mocht. Achteraf was ik wel wat sceptisch en dacht ik dat ze me beetnamen. Ik heb dan eens zijn naam gegoogeld en bleek dus echt samen met de president op de foto te staan!”

Student verpleegkunde Benjamin Panneels stage Sri Lanka

Meer weten over onze boeiende bachelor verpleegkunde. Kom eens langs op een infodag of inleefstage