Voedings- en dieetkunde Den Haag

Student kijkt over De Haag

We kijken mee over de schouder van Monique Glerum werkstudente uit het vierde jaar Voedings- & Dieetkunde. Zij vertrok begin februari 200km noordelijk naar haar stageplaats in Den Haag. Ze werkt er mee in een gezondheidscentrum op een aantal verschillende locaties in de stad.

Afwisseling

Ik ben in Den Haag en dit liedje speelt door mijn hoofd als ik op mijn fiets zit naar mijn stageplek. Sinds 12 februari loop ik stage bij het gezondheidscentrum SHG op vijf verschillende locaties verspreid over Den Haag. In een  gezondheidscentrum werken mensen uit verschillende disciplines samen om zo de best mogelijke zorg te bieden aan de cliënten.
Ik loop stage bij de diëtiste van het SHG. Samen met haar zie ik elke dag vele cliënten met allerlei voedingsproblemen. Het zijn vooral veel voorkomende problemen als overgewicht, diabetes, te hoge bloeddruk en cholesterol. Een consultatie duurt gemiddeld een half uur per cliënt.
Doordat wij consultaties doen op verschillende locaties in de stad zien we ook veel verschillende mensen, met verschillende achtergronden. Op de locaties Spoorwijk en Waldeck zien we vooral mensen met een migratie achtergrond en minder vermogende mensen. Die hebben naast hun voedingsprobleem vaak ook nog andere problemen (psychisch, financieel, verslaving). Dat is niet altijd even makkelijk. Op locatie Leidschenveen zijn het vooral hoger opgeleide mensen en verlopen de consultaties heel anders. De basiskennis over voeding is daar vaak iets hoger. Beiden zijn tof om te doen en de afwisseling is fijn.

Student voedings- en dieetkunde Den Haag

Naast het strand

Ik ben langzaamaan de stad aan het verkennen. Tijdens mijn eerste weekend in Den Haag was het prachtig weer en ben ik naar het strand getrokken. Dat is slechts 15 minuten te voet van mijn tijdelijke thuis! Verder stond het eerste weekend in het teken van uitpakken. Ik moest uitzoeken waar de dichtstbijzijnde winkels zijn. Kijken hoe het openbaar vervoer werkt en hoe ik naar de verschillende SHG locaties raak. Natuurlijk het thuisfront laten weten dat alles goed gaat. Ik word ook vanuit De Haagsche Hogeschool begeleid. Iedereen is erg vriendelijk en behulpzaam. De omgangsvorm hier in Nederland is een stuk minder formeel. Iedereen noemt elkaar bij de voornaam.  De eerste twee weken zijn voorbij gevlogen. Ik heb het erg naar mijn zin. Het is fijn om echt in de praktijk bezig te zijn.

Groeten vanuit Nederland!
Monique

Voor de muziekliefhebbers gaf Monique ons deze tip nog mee: Mocht je interesse hebben in het hele nummer “Oh oh Den Haag” van Harrie Jekkers en plat Haags willen horen kan dat hier:

Ontdek onze opleiding voedings- en dieetkunde. Kom eens langs op onze infodag of bezoek onze openlesdag.