Stemmen van kinderen in de stad: een verhalend tafellaken dat verbindt
Sporen uit 'Stemmen van kinderen in de stad': een verhalend tafellaken dat verbindt
Bij de opleiding Pedagogie van het jonge kind staat de kracht van kinderrechten en een frisse blik op de wereld centraal. Als pedagogisch coach word je bij ons niet alleen opgeleid om kinderen te begeleiden, maar ook om een pleitbezorger voor hun stem te zijn. Dit engagement komt tot uiting in het unieke project ‘Stemmen van kinderen in de stad’, een initiatief dat jonge kinderen ruimte geeft om gehoord te worden.
Kinderstemmen: een sleutel tot verandering
Veel jonge kinderen worden vaak over het hoofd gezien in gesprekken over onze maatschappij. Dit project, gegroeid uit praktijkgericht onderzoek aan de Erasmushogeschool Brussel, stelt de participatierechten van kinderen centraal. Het daagt onze studenten uit om samen met kinderen tussen 5 en 8 jaar betekenis te geven aan hun leefwereld.
Dit jaar slaan we de handen in elkaar met De Molenketjes Buitenschoolse Opvang, Taaloffensief, en de Gemeentelijke Basisschool Ket & Co. Tijdens een vierdaagse lesweek, opgezet om het lerarentekort in Brusselse scholen aan te pakken, gaan onze studenten elke woensdagvoormiddag aan de slag met kinderen tussen 5 en 8 jaar. Op verschillende art-informed manieren gaan kinderen en studenten op zoek naar wat de stad voor hen betekent.
Wat deze samenwerking uniek maakt, is dat de kinderen de rol van mentor opnemen. Ze nemen onze studenten mee op sleeptouw en tonen hen ‘hun Molenbeek’. Via activiteiten zoals photovoice-wandelingen, een bezoek aan het MIMA, tekensessies en groepsgesprekken delen de kinderen hun verhalen en perspectieven. Door deze intergenerationele samenwerking leren onze studenten niet alleen over de buurt, maar ook over de kracht van luisteren naar en leren van kinderen.
De tafel als symbool van verbinding
Stemmen van kinderen in de stad kreeg dit jaar een podium, niet alleen in Brussel, maar ook in Amsterdam. Tijdens een inspirerende uitwisseling met de opleiding Pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam namen onze studenten deel aan de Strong Kinderrechtenconferentie. Centraal stond de metafoor van de tafel, geïnspireerd door het werk van Hannah Arendt:
"De tafel van Hannah Arendt nodigt mensen uit, verwelkomt hen en brengt hen samen. Maar zij staat ook tussen hen in, maakt onderscheid zichtbaar, voorziet een plaats voor elk van hen. Ze laat ruimte tussen hen om aan anderen te tonen wie ze zijn. De tafel verbindt, maar laat mensen ook in hun meervoud verschijnen."
Uit de samenwerking met jonge kinderen in Brussel kwamen indrukwekkende tekeningen voort die hun unieke kijk op de stad weerspiegelen. Deze tekeningen, geselecteerd door de kinderen zelf, werden door onze studenten verwerkt in een verhalend tafellaken via zeefdruktechnieken. Het tafellaken symboliseert de intergenerationele ontmoeting en creëert ruimte voor verhalen over de stad, kinderen en kinderrechten.
Van Amsterdam terug naar Brussel
Het tafellaken maakte zijn eerste stop op de kinderrechtenconferentie in Amsterdam, waar Kaat Verhaeghe, opleidingshoofd en onderzoeker, een beeldend betoog bracht met de titel ‘Van nataliteit naar nieuwe narratieven. Kunnen kinderen de wereld veranderen?’. Hier stond de tafel opnieuw symbool voor verbinding en meervoudigheid in het denken over kinderrechten.
Nu keert het tafellaken terug naar Brussel en landt het op 11 december op een tafel in Molenbeek. Tijdens dit intergenerationele ontmoetingsmoment komen kinderen samen met hun ouders, studenten, leerkrachten, begeleiders, buurtbewoners en beleidsmakers. Samen gaan we op zoek naar een meerstemmige kijk op kinderrechten en reflecteren we op wat het betekent om samen te leven in een gedeelde wereld. Iedereen is welkom!
Een reis vol verhalen
Het verhalend tafellaken zal door het jaar heen blijven reizen, sporen nalaten en nieuwe verhalen verzamelen in Brussel en daarbuiten. De reis eindigt op 22 mei 2025 tijdens de eerste Kinderrechtenconferentie in Brussel. Zet deze datum alvast in je agenda en ontdek hoe de stemmen van kinderen ons denken en handelen kunnen transformeren.