Studenten vroedkunde Erasmushogeschool Brussel

Opleiding vroedkunde scoort 100/100

Vorig jaar namen we een bevraging af bij onze oud-studenten vroedkunde. Als ervaringsdeskundigen zijn zij een ideale graadmeter om onze opleiding te beoordelen. Bovendien zijn ze aan het verder studeren of aan de slag. Ze kunnen ons dus ook vertellen of onze opleiding hen goed voorbereid op verder studeren of werken.

Alle studenten tevreden

Onze opleiding vroedkunde lost de verwachtingen van de studenten in. Alle studenten gaven aan erg tevreden te zijn over onze opleiding. Het sterk docententeam wordt als sterkste punt naar voor geschoven. Ons team vroedkunde bestaat uit een brede groep docenten en gastlectoren. Een heel aantal collega’s staat nog met beide voeten in de praktijk en brengt eigen expertise mee. Daarnaast zijn er ook een aantal collega’s die ook pedagogisch sterk in hun schoenen staan. Een constante wisselwerking en overleg in het team zorgt voor een dynamische opleiding waarbij de studenten het belangrijkste zijn.

Persoonlijke begeleiding

De tweede grote sterkte van onze opleiding is de persoonlijke begeleiding die de studenten krijgen. Onze oud-studenten geven duidelijk aan dat ze niet als nummer gezien worden. Ze krijgen ruimte om zichzelf te ontplooien op hun eigen tempo. Onze docenten zijn laagdrempelig, toegankelijk en begaan met de studenten. Bij ons staat de student centraal.

Negen op tien aan de slag

Na zes maanden hebben 90% van de studenten werk. Ongeveer 60% van de studenten gaat als vroedvrouw aan de slag. Een 30% van de studenten gaat werken als verpleegkundige. Een kwart van de studenten studeert eerst nog wat anders.

Werkpunten

De oud-studenten gaven ook een aantal werkpunten mee. De suggestie die in de enquête het vaakst aan bod kwam was het opdrijven van het aantal uren praktijk en het aantal stages. Een suggestie waar onze opleiding zich gerust achter kan scharen. Al is het in het huidige programma haast onmogelijk nog meer stages en/of praktijk te organiseren. Om dit te realiseren denken we dat de opleiding vroedkunde naar analogie met de opleiding verpleegkunde een jaar langer moet worden.

“Heel fijne school, super tof team van leerkrachten, begaan met hun studenten, geen nummer, op maat begeleiding, je voelt je er thuis”

Oud-student Vroedkunde

“Ikzelf was werkstudent en alleenstaande moeder. De school is above and beyond gegaan om het mij mogelijk te maken om de opleiding af te werken.”

Oud-student Vroedkunde

Ontdek onze opleiding vroedkunde, kom eens langs op een infodag of openlesdag. Of kom op inleefstage!