Student stelt vraag tijdens les

Nieuw: verkort traject Juridisch-administratieve Ondersteuning in Brussel

Ben je op zoek naar ...

• een opleiding die je op anderhalfjaar kan afronden?
  • een praktische juridische opleiding met een sterke administratieve poot?
  • een diploma dat je versterkt op de arbeidsmarkt?

Zoek dan niet verder, maar bekijk de opties van het nieuwe verkorte traject graduaat in de Juridisch-administratieve Ondersteuning op campus Brussel.

Verkort traject

Studenten actief in de juridische sector (advocatenkantoor, notaris, overheid, griffie, juridische dienst, ...) kunnen een verkort traject volgen. Het verkort traject houdt in dat je vrijstelling krijgt voor onderstaande opleidingsonderdelen. Dit maakt het mogelijk om de opleiding op anderhalf jaar te doorlopen in plaats van twee jaar. Je vrijstellingen:

Opleidingsonderdeel Studiepunten (ECTS) Deeltraject
Inleiding sector 4 1
Communicatie Engels 3 1
Bedrijfseconomische inzichten 3 1
ICT-skills 4 1
Soft skills I 3 1
Soft skills II 3 1
Communicatie Frans 4 2
Stage 1 + POP 6 1
Inleiding recht & rechtsmethodologie* 5 1
Totaal 35

* Enkel mogelijk voor studenten die werken in de juridische sector en niet voor studenten uit openbare besturen.

Hoe kom je in aanmerking voor het verkort traject?

Om in aanmerking te komen moet je onderstaande stappen ondernemen. Je doorloopt deze stappen doorheen het eerste semester van je opleiding.

1. Intakegesprek: tussen 29 januari en 2 februari word je uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens dit intakegesprek overlopen we je werkgeschiedenis om af te toetsen of je in aanmerking komt voor het verkort traject. Na het gesprek heb je een goed zicht op de mogelijkheden. Bij een latere aanmelding krijg je een persoonlijke afspraak.
  2. Start opleiding: op 23 februari start je met de opleiding. Op die startdag maak je kennis met de docenten en volg je de eerste lessen. Uitzonderlijk gaat de startdag door overdag op vrijdag.
  3. Aanmelding dossier: in samenwerking met de trajectbegeleider start je een vrijstellingsdossier op. De uiterste datum voor aanmelding is 1 maart.
  4. Voorbereiding dossier: tussen 23 februari en 29 april stel je onder begeleiding van je trajectbegeleider een vrijstellingsdossier op. Je krijgt hiervoor informatie en een sjabloon dat je kan gebruiken voor je dossier.
  5. Beoordeling dossier: tussen 17 juni en 21 juni heb je een gesprek met de beoordelingscommissie.
  6. Toekenning van de vrijstellingen: kort na het gesprek krijg je een definitief oordeel en worden de vrijstellingen ingevoerd, waardoor je ze kan raadplegen in je studentendossier.

De volledige procedure staat ook beschreven op de website van de Universitaire Associatie Brussel. Bij elke stap krijg je ondersteuning van de trajectbegeleider van de opleiding.

Twijfel je of je in aanmerking komt? Neem volledig vrijblijvend contact op met de trajectbegeleider om je persoonlijke situatie te bespreken.

Wat kost het doorlopen van een vrijstellingsdossier?

Voor het verkrijgen van een vrijstelling betaal je een administratieve kost van 55 euro en een variabele kost van 3 euro/studiepunt. Als je in aanmerking komt voor het volledige vrijstellingspakket van de verkorte opleiding, kost het doorlopen van de procedure je 55 + 3 x 35 = 160 euro.

Waarom JAO aan EhB?

Docenten met ervaring in de sector

Onze docenten zijn vaak nog actief in de sector. Hierdoor is er een directe link tussen het leslokaal en de praktijk. Dit zorgt ervoor dat jij als student direct inzetbaar bent op de arbeidsmarkt na afstuderen.

Blended onderwijs

De opleiding Juridisch-administratieve Ondersteuning op campus Brussel is volledig afgestemd op werkstudenten. Je volgt een combinatie van online onderwijs en onderwijs op de campus. De lesmomenten zijn dinsdagavond, donderdagavond en zaterdag. Uitzonderlijk heb je één lesdag op vrijdag 23 februari.

Goede mix van juridische en administratieve vakken

Aan EhB hebben we gekozen om in te zetten op sterke leerlijn met juridische vakken. Meer dan een derde van je opleiding (42 studiepunten) zijn rechtsvakken. Hierdoor heb je een sterke basis om aan de slag te gaan als juridisch-administratief medewerker in de sector.

Naast de leerlijn recht zetten we als opleiding ook in op het aanleren van administratieve vaardigheden. In een vak zoals Toegepast juridisch schrijven is dit sterk gefocust op specifieke casussen uit het werkveld.

Interesse?

Ben je overtuigd, schrijf je in via deze link.

Nog enkele vragen voor je inschrijving? Neem contact op met Sarah Ronse, trajectbegeleider, via graduaat.juridische@ehb.be.