Vier studenten staan in de kamer. Plots klinkt er gepiep. De parameters van de patiënt zijn onrustwekkend. Hij begint zwaar te ademen en slaat wartaal uit. Wie gaat de patiënt kalmeren?
Wie belt de dokter, wat moet er nog gebeuren? Hoe kan deze patiënt gered worden?
Niet zomaar een pop
Het is maar één van de tientallen scenario’s waar onze studenten verpleegkunde op oefenen in het Brussels Integrated Care Simulatiecentrum. Dat is een stukje ziekenhuis dat op school is nagebouwd. Het ziet er helemaal uit zoals een echt ziekenhuis, met alle zelfde omstandigheden. Enkel de patiënt is geen echte persoon maar een pop. Niet zomaar een pop, maar een high fidelity simulator. Dat is een pop die kan wat een echte patiënt doet: ademen, praten, zweten, reageren zoals een echte patiënt,…
De pop wordt ingesteld en bediend door een aantal docenten die in een kamertje naast de ziekenhuiskamer zitten. Nog wat verder zitten een twintigtal studenten naar een scherm te kijken. Zij kunnen er volgen hoe onze studenten reageren en met welke oplossingen ze komen. In de ziekenhuiskamer hangen vijf camera’s zodat alles gefilmd kan worden. Nadat het scenario is afgelopen bespreken alle studenten samen met de docenten wat er goed of minder goed ging.
Onderwijs van de toekomst
Deze vorm van onderwijs (simulatieonderwijs) wordt binnen gezondheidszorg de toekomst. Waar studenten jaren geleden bepaalde technieken voor het eerst pas echt konden toepassen tijdens een stage, hebben onze studenten die nu al echt in de vingers voor ze op stage gaan. Hetzelfde geldt voor een aantal situaties of scenario’s die zich op stage kunnen afspelen. Dankzij simulatieonderwijs zijn studenten veel beter voorbereid op stage en praktijk.
Beter samenwerken
Onze studenten zijn ook laaiend enthousiast over deze vorm van onderwijs. Zo vertelt Laïla: “Dankzij deze lessen ga ik veel zekerder van mezelf naar een stage toe. We kunnen in een veilige omgeving heel wat dingen oefenen die we later op stage gaan tegenkomen. Ik vind het echt super. We leren ook veel beter samenwerken met studenten/collega’s. Soms zie je nadien bij het herbekijken van het scenario pas welke fouten je gemaakt hebt. Daar leer je erg veel van.”
Inschrijven voor deze opleiding?
Schrijf je in