Julien & Ilias over de lerarenopleiding

Julien & Ilias over het Brussels onderwijs: 'Onderwijs is de basis van alles'

Het politieke thema van de week bij Bruzz zijn de troeven die Brussel heeft. Radiopresentator Robbe Petit-Jean nodigde twee studenten uit de Brusselse lerarenopleiding uit in de studio. Met z'n drieën zijn ze ervan overtuigd dat onderwijs in Brussel een troef kan en moét worden.

Julien De Jonghe, derdejaarsstudent in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, koestert een diepe liefde voor het onderwijs. Voor hem is het onderwijs "de meest belangrijke sociale instelling die de overheid kan aanbieden. Onderwijs is de basis van alles." Hij volgt de opleiding met de onderwijsvakken Nederlands en Geschiedenis: "Dat zijn de onderwerpen die me in de eerste plaats heel erg interesseren en waar ik een passie voor heb en die passie wil ik graag delen."

Lesgeven in Brussel, een troef!

Julien staat met zijn twee voeten in de opleiding en merkt dat op heel wat stageplekken wat de problemen zijn. "Er is geen pasklaar antwoord om het lerarentekort aan te pakken maar er is eerst en vooral nood aan meer ondersteuning. Ervoor zorgen dat startende leraren goed ondersteund worden zodat er minder uitval is in de eerste vijf jaar."

Julien (foto rechts) is afkomstig uit het Gentse maar koos ervoor om naar Brussel te komen studeren én er les te geven. "Ik vind het super leuk om in Brussel les te geven. Ik vind het heel leuk om aan gemixt publiek les te geven. Ik vind dat ook een troef, je leert heel veel bij." Hij heeft het ook liever niet meer over 'de problemen in Brussel'. "Daar moeten we van afstappen. Het is zo'n slechte benaming. Je kan geen appels met peren vergelijken. We zitten in een grootstad en er zijn dus heel veel leerlingen met een verschillende (socio-economische) achtergrond. Maar het is ook zo belangrijk als leerkracht dat je je bewust bent van al die andere factoren buiten het onderwijs die een invloed hebben op de onderwijskansen van leerlingen."

julien

Over clichés, loon en motivatie

Ilias Aâouam studeert ook voor leerkracht aan de EhB, maar koos voor een jonger publiek en zit in tweede (en deels derde) jaar van de educatieve bachelor Lager Onderwijs. "In het lager onderwijs geef je een divers aanbod aan vakken, van wereldoriëntatie tot wiskunde. Dat zorgt ervoor dat je jezelf kan ontplooien als persoon, maar ook als leerkracht."

Ilias ontkracht de clichés over het lerarenberoep:

Iedereen is langs het onderwijs gepasseerd en daardoor denkt iedereen dat ze weten hoe het onderwijs werkt. Maar wat er gebeurt achter de schermen is natuurlijk compleet anders. Je kijkt ook niet naar een film en denkt: 'Ohja, ik weet hoe de regisseur dat heeft geregeld.' Het is een foute conclusie die heel veel mensen nemen.

ilias lager onderwijs
Ilias
student Lager Onderwijs
ilias lager onderwijs

De twee studenten spreken duidelijk met veel passie over hun toekomstige job. Maar de tekorten in het onderwijs zijn groot en het lerarenberoep wordt onderschat, merkt Ilias (foto links) op. Een loonsverhoging zou kunnen helpen, maar daar zijn zowel Julien als Ilias voorzichtig mee. "Een hoger loon is altijd mooi meegenomen," zegt Julien. "Bij een school met veel uitdagingen kan een premie misschien helpen, maar ik vind het heel belangrijk dat geld niet de motivatie is om in het onderwijs te stappen."

Wanneer Robbe vraagt aan de twee studenten waar ze willen gaan lesgeven, antwoordden ze beiden volmondig: Brussel!