
Fishsticks, snoep en chips
Voorlichten en informeren zijn twee belangrijke aspecten uit het takenpakket van een verpleegkundige. Onze studenten verpleegkunde trainden deze vaardigheden onlangs in het project Moeder Kind.
Community service learning
Community Service Learning (CSL) is een onderwijsvorm waarbij studenten theoretische kennis verbinden aan een concreet maatschappelijk engagement. Studenten komen hiermee tegemoet aan reële noden binnen de samenleving. Binnen het project gaan onze studenten uit het tweede jaar verpleegkunde verschillende groepen in de samenleving gaan informeren. Dat kan over allerlei thema’s gaan vertelt docente Kristina Demetser: “De topics zijn erg verscheiden. Het gaat van veiligheid van baby’s bij kersverse moeders. Maar ook over een gezonde brooddoos voor kinderen uit de lagere school. De nieuwe voedingsdriehoek verduidelijken. Of via het Rode Kruis in een asielcentrum het belang van vaccinatie en tanden poetsen in de kijker zetten. Een babbeltafel opzetten met anderstalige tafels rond EHBO.
Met handen en voeten
Onze studenten krijgen een erg diverse en vaak minder talige doelgroep voor zich. Ze moeten dus gaan werken met pictogrammen, afbeeldingen en erg praktische tips. Onze studenten worden eerst in kleine groepjes verdeeld. Daarna krijgen ze een doelpubliek en onderwerp. Dan volgt er een periode van research. Ze gaan het onderwerp uitdiepen en onderzoeken. Daarna gaan ze aan de slag en bedenken ze een workshop of presentatie en een poster. Ze maken ook zelf uitnodigingen of flyers. De presentatie geven ze op school dan eerste eens voor hun coach. Die geeft hen wat verdere tips. Kristina Demetser: “Vaak hebben de studenten de neiging om te veel info te geven. of ze maken het eerst wat te moeilijk. We moeten hen duidelijk zeggen, zich op één thema te focussen en bijvoorbeeld wat oefenruimte te voorzien. Eens de studenten hun presentatie voor hun publiek brengen, moeten ze ook rekening houden met alle praktische zaken. Zo kan een lokaal te klein zijn, kunnen er meer of minder aanwezigen zijn,…”
Het is gewoon één van de vele aspecten die het beroep van verpleegkundige zo boeiend maken.
Sarah Doms
Heel fijn
Sarah Doms zat in een groepje dat het over gezonde voeding had. Zij werkten in opdracht van het Huis Van Het Kind in Merchtem. Het organiseren van de presentatie bracht wat spanning met zich mee, maar werd toch een fijne ervaring: “We kregen als onderwerp de nieuwe voedingsdriehoek toe te lichten bij ouders met kinderen in de lagere school. Na wat onderzoek legden we onze presentatie voor aan onze docent. Hier en daar werd er nog wat aan geschaafd. Daarna trokken we richting Merchtem. We gaven eerst een korte introductie en maakten dan drie standjes. Achteraf sloten we af met een quiz. We leerden hen dat ze bijvoorbeeld fishsticks in de pan kunnen bakken i.p.v. in de frietketel en dat chips en snoep geen gezonde tussendoortjes zijn. ”
Achteraf waren de ouders erg enthousiast over de dingen die ze geleerd hadden. Maar ook voor ons was het een hele fijne ervaring aldus Sarah Doms: “Ik heb zelf ook veel bijgeleerd over voeding. Wanneer je zelf iets moet uitleggen, moet je het immers goed kennen. Daarnaast is het ook leuk om de reacties van de ouders te krijgen.”
Voor studenten verpleegkunde is informeren en voorlichten een cruciale taak volgens Sarah Doms: “Als je bijvoorbeeld op een afdeling met diabetespatiënten aan de slag gaat, is dat superbelangrijk. Maar ook op een afdeling pediatrie met kleine baby’s, moet je moeders gaan voorlichten over hygiëne en slaaphygiëne. Het is gewoon één van de vele aspecten die het beroep van verpleegkundige zo boeiend maken.”



Ontdek onze opleiding verpleegkunde. Kom eens langs op een infodag op openlesdag. Of bezoek onze inleefstage!