fiets

Brussel ontdekken - met de fiets natuurlijk!

Het is ondertussen bijna een traditie geworden: elk jaar, op de eerste woensdag van het academiejaar, maken we met de eerstejaarsstudenten van de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement een fietstocht door de stad. We vinden het belangrijk dat ze meer leren kennen dan enkel het centrum van Brussel, waar onze campussen liggen. We willen onze studenten de stad fysiek laten voelen en hen ervan overtuigen dat stedelijkheid en fietsen best een goede match kunnen zijn. Die dag zijn zij zelf een beetje een kritische fietsmassa die via de kleine straatjes en de grote lanen zal voelen wat het is om in openlucht een stedelijke ervaring te beleven.

We vertrekken aan het Jubelpark en volgen de Maalbeekvallei van Etterbeek naar Elsene. Via Elsene gaat het omhoog naar Sint-Gillis en verder door naar Anderlecht. De studenten zullen tenminste drie jaar studeren in Brussel en dus is dit de eerste kennismaking met de oude voorsteden. Deze fietstocht is een eerste intro op het rijke leven van de Brussels faubourgs: het levendige Jourdanplein van Etterbeek met zijn bekende fritkot ‘Chez Antoine’, het Flageyplein met het prachtige culturele centrum dat als een modernistische stoomboot aangemeerd ligt aan de Vijvers, de Parvis in Sint-Gillis met zijn leuke terrasjes, zijn volkshuis en oude brasserieën, de kanaalzone in Molenbeek met zijn nieuwe hotel- en museuminfrastructuur,… En dat allemaal op het gezapige ritme van een rustige fietstocht.

Fietsen: het is onthaasten in een haastige stad.