Student Steven Van Droogenbroeck

Blauwe melk

Student Steven Van Droogenbroeck werkt aan een whole cell biosensor die lactose kan opsporen. Het project past binnen de bachelorproef-stage die hij in het Open BioLab Brussels loopt.

Stage op school

De studenten uit het derde jaar Biomedische Laboratoriumtechnologie lopen momenteel stage. Sommigen zoeken het dicht bij huis, zoals Steven, die stage loopt op onze eigen campus in het Open BioLab Brussels. “Na een infosessie over het Open BioLab, was ik getriggerd. Ik hoorde er onder andere over biosensoren waarmee Cadmium opgespoord kan worden in cacao en Kwik in waterstalen. Ik besloot mijn stage hier te lopen,” aldus Steven.

Zelf vermenigvuldigen

Met de biosensor kan je checken of er in een bepaalde vloeistof lactose of melksuiker aanwezig is. De vloeistof zal dan roze of blauw kleuren. “Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor mensen die lactose intolerant zijn,” vertelt Steven: “met de sensor zou het voor hen in principe mogelijke zijn om op een goedkope manier hun voeding screenen. Omdat we met bacteriën werken, is dit een goedkoop proces, de cellen vermenigvuldigen zichzelf. Maar dit proces en deze sensoren zijn ook ideaal te gebruiken voor educatie. Het is voor het breder publiek een laagdrempelige kennismaking met biotechnologisch onderzoek waarmee iedereen bovendien zelf op een veilige manier mee kan experimenteren.”
Momenteel onderzoekt Steven vanaf welke concentratie er een kleur te bespeuren valt: “Het is nog wat zoeken naar de detectielimiet. Daarnaast wil ik het proces ook wat sneller laten verlopen. Nu duurt het wel een tijdje voor de kleur te zien is.”

biosensor lactose