Vliegtuigvleugel boven de wolken

Aviation Day 2020

12 maart 2020, alweer een geslaagde editie van onze jaarlijkse Aviation Day 2020. Een dag volledig in het teken van de luchtvaart, waarbij verschillende sprekers uit het werkveld langskomen om onze eerstejaarsstudenten uit Toerisme- en Recreatiemanagement wegwijs te maken in wat er momenteel reilt en zeilt in deze tot de verbeelding sprekende sector.

Ticketing

De dag ging van start met Kevin Camusel, sales executive bij FTI Ticketshop én alumnus van onze opleiding, en Leen Van Eyck, Teamleader ticketing bij Joker. Naast de inhoud van hun job, leerden we ook de voor- en nadelen van het Globaal Distributiesysteem GDS kennen. Daarna kregen we nog wat meer uitleg over BSP (Billing and Settlement Plan) en NDC (New Distribution Capability).

The world of Emirates

Jan Vandenbrande, Sales Executive bij Emirates, dompelde ons onder in de wereld van Emirates en liet ons wegdromen bij de game changers van de nieuwe Boeing 777 voor zowel First, Business als Economy class. Ook lichtte hij hun duurzaamheidsbeleid toe en het partnership met Fly Dubai.

The terminal of the Future

In de namiddag belichtte Guilan Preud’homme, Airport Planning Manager bij Brussels Airport, de vier pijlers van Brussels Airport: The world in 2040; Opportunities for Belgium; Strategic planning en The balanced approach. De bouw van “The terminal of the Future”, met o.a. een hypermodern treinstation, kadert – samen met de aanleg van een gloednieuw tramnetwerk – in hun doelstelling om tegen 2040 de helft van de reizigers gebruik te laten maken van het openbaar vervoer.

Research & Development

Tania Ter-Ossepiantz, Market Development Manager van Brussels Airport liet ons kennismaken met onderzoek binnen de luchtvaart. We maakten kennis met BRUXX, een low-budget netwerk van Brussels Airlines, en kwamen meer te weten over het hele marketingproces achter All Nippon Airways, hét project voor direct flights tussen BRU en TYO. Als afsluiter kregen we te horen dat Brussels Airport is geselecteerd voor World Routes Conference 2020. Proficiat!

Passagiersrechten

Renzo Van Der Bruggen, auteur van het boek 'Europese vliegtuigpassagiersrechten bij vertraagde en geannuleerde vluchten', sloot de dag af. We kregen een samenvatting van de belangrijkste delen uit zijn boek en kwamen zo te weten wat de passagiersrechten zijn bij annulatie of vertraging van de vlucht en welke complicaties hierbij komen kijken. Ondanks de droge materie wist deze enthousiaste spreker ons weer helemaal wakker te schudden.