Voeten

Alumni op goede voet

Schoenzolen op maat, zonder een voet buiten de deur te moeten zetten? Dat kan sinds kort dankzij SOLES, de start-up van EhB-alumni Jean-Baptiste Platteau en Bert Leroy. De twee leerden elkaar kennen op EhB, waar hun passie voor technologie en innovatie hen allebei deed kiezen voor de opleiding Idea & Innovation Management. Daar leerden ze hoe je een idee uitwerkt tot een product of dienst. En met Soles hebben ze nu die theorie in de praktijk omgezet.

Tussenstappen verminderen

Zoals bij veel innovaties, ontstond ook dit project na een persoonlijke ervaring. Toen Jean-Baptiste zelf op maat gemaakte zolen nodig had, ontdekte hij hoeveel stappen je daar (letterlijk en figuurlijk) voor moet zetten. Van een afspraak bij de podoloog tot verschillende pasmomenten: het hele proces kostte hem veel tijd én geld. “Dit moet eenvoudiger en goedkoper kunnen”, dacht hij. En zo was het idee voor Soles geboren.

Een pasklare oplossing

Soles werkte in partnerschap met podologen een “pas-pakket” uit, dat de klanten thuis ontvangen. Ze nemen met dat pakket zelf hun voetafdrukken en sturen dat terug naar het bedrijf. Daar worden de zolen door een podoloog op maat gemaakt en daarna naar de klant gestuurd. Gemiddeld genomen heeft een klant zo op nog geen twee weken tijd zijn op maat gemaakte zolen in huis! En als een klant dat wenst, kan hij zelfs een abonnement nemen. Dan ontvangt hij automatisch na een bepaalde periode een nieuwe set op maat gemaakt zolen via de post.

Stappen vooruit

Vandaag biedt Soles op maat gemaakte steunzolen, maar de oprichters dromen van inlegzolen, pantoffels, kousen, sandalen en slippers die thuis geleverd worden. En als het aan hen ligt, zal het daar niet bij blijven. “We willen blijven innoveren en uitbreiden. Zo willen we onze pas-pakketten ook via schoenwinkels en apothekers aanbieden, om nog meer mensen te kunnen helpen met onze op maat gemaakte zolen.”

We wensen hen veel succes toe!

Meer info: soles.be