Met de steun van:
Projectbeschrijving
Het opzet is om een proeftuin binnen het graduaat in het Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief te organiseren om verschillende vraagstukken met betrekking tot duale leertrajecten als volwaardige leerweg te beantwoorden.
We onderscheiden twee fases binnen het project, waarin volgende doelstellingen voorop staan:
Fase 1
- Identificeren van (deel)competenties die geschikt zijn om via duaal leren te verwerven. Dit gebeurt in interactie met een lerend netwerk van werkveldpartners (i.e. instellingen/organisaties waar studenten duaal leren).
- Uitwerken van adequate tools voor werkveldpartners om studenten optimaal te begeleiden in het aanleren van nieuwe competenties. Naast de begeleiding van generieke studentenprofielen wordt gefocust op studenten met een autismespectrumstoornis.
- Ontwikkelen van een opvolgings- en evaluatiemodel opdat werkveldpartners op kwalitatieve wijze studenten kunnen evalueren.
- In Fase 1 worden alle onderwijsniveaus betrokken van de Informatiesector van secundair volwassenonderwijs over hoger tot universitair onderwijs door middel van de proeftuin of participatie in de stuurgroep van het project.
Fase 2
- Transfereren van de resultaten uit Fase 1 naar een ander werkveld en opleidingsniveau (nl. Professionele bachelor Audiovisuele kunsten, afstudeerrichting Podiumtechnieken).
- Opstellen en verfijnen van een implementatieplan met aandacht voor een geschikte verbredingsstrategie.
Partners
Onderstaande opleidingen participeren aan het project:
- Graduaat in het Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief (Erasmushogeschool Brussel)
- Graduaat in het Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief (Arteveldehogeschool)
- Bachelor in de Audiovisuele kunsten afstudeerrichting Podiumtechnieken (Erasmushogeschool Brussel)
Daarnaast zijn onderstaande organisaties vertegenwoordigd in de stuurgroep van het project:
- CVO Groeipunt
- Vrije Universiteit Brussel (Master of Arts in de Archivistiek: Erfgoed- en Hedendaags Documentbeheer)
- Faro
- VVBAD
- Sociaal Fonds Podiumkunsten
- Siho
Resultaten
Het project loopt van één april 2021 tot en met 30 juni 2023. De eerste resultaten worden verwacht in het najaar van 2021.