Is verpleegkunde moeilijk?

Studenten bachelor verpleegkunde Erasmushogeschool

De vraag of verpleegkunde studeren moeilijk is, valt niet zo meteen te beantwoorden.
Verpleegkunde is een opleiding waarbij je heel wat skills moet gaan combineren. Je moet als verpleegkundige behoorlijk handig zijn. Daarnaast moet je ook over een gezonde dosis empathie beschikken. Ten slotte heb je ook heel wat theoretische bagage nodig.
Dat wil zeggen dat je tijdens je opleiding verpleegkunde een heel verscheiden lesaanbod krijgt.
Voor de meeste studenten blijken vooral de medische wetenschappen de zwaarste vakken uit de opleiding te zijn. Het menselijk lichaam is een boeiende maar ingewikkelde materie.
Een stevige theoretische basis is uiteraard erg belangrijk omdat je later een job gaat uitoefenen met heel wat verantwoordelijkheid.
Patiënten stellen veel vertrouwen in jou. Maar ook artsen rekenen op jouw observaties en inschatting en op een juiste toediening van de zorg en medicatie.

Welke vooropleiding is ideaal voor verpleegkunde?

Er bestaat geen ideale vooropleiding voor de bachelor verpleegkunde. We zien dat zowel studenten uit het algemeen secundair onderwijs alsook studenten uit het technische secundair onderwijs de opleiding succesvol afwerken. Maar er zijn ook studenten uit het beroeps secundair onderwijs die het diploma behalen.
Motivatie is doorgaans een belangrijke motor voor studiesucces. Daarnaast zetten we ook in op de nodige begeleiding. Heb je weinig ervaring met studeren, weet je niet hoe je een bepaald vak moet aanpakken, of hoe je een goede planning opmaakt, dan ben je steeds welkom bij ons om je verder op weg te helpen.