Leidinggeven in de kinderopvang
Bij- en nascholing

Onder­s­te­un­ingstra­ject Lei­d­inggeven in de kinderop­vang (’24-’25)

Voor wie

De (brede) sector van de kinderopvang ervaart woelige tijden, met een hoge werkdruk en groot personeelstekort als gevolg. Heel wat zij-instromers zoals medewerkers in de kinderopvang die een leidende functie (willen) opnemen, komen in deze organisaties terecht. Tegenwoordig kan dit zonder relevante (voor)opleiding. De nood én vraag naar ondersteuning voor deze professionals is aanwezig.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

We bieden een traject aan waarbij inbrengen van praktijkverhalen door de deelnemers wordt gekoppeld aan (onderzoeksmatige) kennis omtrent leiderschap in de kinderopvang. Dit wordt aangevuld met begeleide intervisie omtrent casuïstiek van de deelnemers.

Wat leer je

Na afloop van het traject:

• ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op leiderschap in de kinderopvang;
  • reflecteerde de deelnemer hoe hij/zij/die de leiderschapsconcepten in de praktijk heeft toegepast;
  • weet de deelnemer waar hij/zij/die terecht kan bij peers en organisaties bij problemen in het team;
  • integreert de deelnemer actief de eigen leiderschapsstijl in de opvang.
  • past de deelnemer de eigen leiderschapsstijl aan aan de organisatiecultuur om deze te versterken;
  • de deelnemer zowel het team collega’s als het individu begeleiden voelt de deelnemer zich sterker in zijn/haar/die leidinggevende rol in de opvang.

Lesgevers

Bert Wastijn en Geert De Raedemaeker

Lesprogramma

In functie van het ondersteunen van deze professionals, is het belangrijk voor het traject om regelmatig ingepland te worden. De keuze hieronder is 1 sessie per maand (3 uur per sessie), startend in oktober en eindigt in juni.

• Sessie 1 (okt '24): Leiderschap in de kinderopvang (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 2 (nov '24): Team- en groepsontwikkeling (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 3 (dec '24): Organisatiecultuur (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 4 (jan '25): Situationeel leiderschap (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 5 (feb '25): Feedbackcultuur (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 6 (maa '25): Omgaan met conflicten (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 7 (april '25): Begeleiden van groepen – de groep (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 8 (mei '25): Begeleiden van groepen – het individu (theorie en praktijk) + intervisie
  • Sessie 9 (juni '25): Leiderschap samengevat + certificatie

Na je studie

Attest

Na het beëindigen van de opleiding krijg je een attest 'Leiderschap in de kinderopvang'.

Waar heb je les

Campus Kanal

• Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Campus Kanal
Adres Slotstraat 28
1000 Brussel
Telefoon 02 899 71 00
E-mail mm@ehb.be

Studiekosten

De kostprijs bedraagt 650 euro (9 sessies).

Toelatingsproef

We houden eerst een intakegesprek.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Ondersteuningstraject Leidinggeven in de kinderopvang'? Top!  Vanaf juni 2024 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.