De (brede) sector van de kinderopvang krijgt vandaag te kampen met een hoge werkdruk en groot personeelstekort. Er is dringend nood aan nieuwe kinderbegeleiders. Verschillende scholingstrajecten kunnen leiden naar het beroep van kinderbegeleider. Kenmerkend voor deze trajecten is het grote aandeel van stage. De nood én vraag naar begeleiding voor deze leerlingen, studenten, duale leerders en professionals in spe is groot.
Door de interne expertise rond coaching en de aard van de opleiding kan vanuit de bachelor pedagogie van het jonge kind hieraan tegemoet gekomen worden. Door kennis over leerprocessen, mentoring en basisprincipes van coaching samen met het inbrengen van praktijkverhalen door de deelnemers slaagt het navormingstraject erin de kloof tussen praktijk en theorie te dichten. Voor heel wat mentoren in de sector is learning on the job een realiteit. Aanvullend met begeleide intervisie volgens de incidentie methode worden deelnemers uitgedaagd vanuit hun eigen expertise te groeien.
Wat leer je
Na afloop van het traject:
- heeft de deelnemer kennis over de verschillende fasen in een leerprocessen van jong/volwassenen.
- ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op mentorschap in de kinderopvang (sector jonge kind).
- beschikt de deelnemer over de noodzakelijk basisattitude van een mentor,
- ondersteunt de deelnemer het volledige leerproces van een lerende (mentee), van aanvang tot evaluatie en nazorg.
- reflecteert de deelnemer hoe hij/zij/die de mentorschapsconcepten in de praktijk heeft toegepast.
- kan de deelnemer zowel het team, de collega’s als het individu begeleiden in de begeleiding van stagiaires.
Lesgevers
Geert De Raedemaeker en Bert Wastijn
Lesprogramma
De opleiding start in november 2025.
De opleiding omvat 8 sessies gespreid over 8 maanden (met een frequentie van één sessie, 3 uur per maand).
Sessie 1 (19 november 2025 van 9u30 tot 13u): mentorschap in de kinderopvang (theorie en praktijk)
Sessie 2 (17 december 2025 van 9u30 tot 13u): leerprocessen herkennen en begeleiden (theorie en praktijk)
Sessie 3 (11 februari 2026 van 9u30 tot 13u): de praktijk van motiverende gespreksvoering + intervisie
Sessie 4 (4 maart 2026 van 9u30 tot 13u): de kunst van reflecteren + intervisie
Sessie 5 (1 april 2026 van 9u30 tot 13u): feedbackcultuur (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 6 (29 april 2026 van 9u30 tot 13u): het waarderend evaluatiegesprek (theorie en praktijk)
Sessie 7 (17 juni 2026 van 9u30 tot 13u): omgaan met conflicten (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 8 (datum ligt nog niet vast): de blik vooruit + evaluatie