Deze opleiding gaat door op 18 november 2025 van 9u30 tot 16u30.
Programma
Op deze dag verdiepen de deelnemers zich in hun rol als mentor. Ze leren het verschil tussen mentor, coach, evaluator en collega, en verkennen de spanningsvelden die kunnen ontstaan tussen deze verschillende rollen.
Vertrekkend van hun eigen ervaringen, krijgen ze theoretische handvatten en inzichten over het profiel van de startende leraar.
De deelnemers leren hoe ze het leerproces van startende leerkrachten kunnen stimuleren en hun welbevinden positief kunnen beïnvloeden. Er is veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen en reflectie, zodat mentoren van elkaar kunnen leren en hun begeleiding verder kunnen versterken.
Wat leer je
Na deze vormingsdag kunnen de deelnemers:
- De verschillende rollen van mentor verduidelijken
o Het verschil tussen mentor, coach, evaluator en collega begrijpen en toepassen in de praktijk.
o Inzicht krijgen in hun eigen rol en taken als mentor in relatie tot de andere rollen binnen het onderwijs. - Spanningsvelden in mentorschap exploreren
o Reflecteren op hun eigen ervaringen en de verschillende spanningsvelden tussen hun mentorrol en andere rollen (zoals collega of evaluator).
o Leren omgaan met de uitdagingen die ontstaan door deze spanningen in de begeleiding van startende leerkrachten. - Inzicht krijgen in het profiel van de startende leraar
o Het leerproces en de behoeften van startende en toekomstige leraren beter begrijpen.
o Strategieën ontwikkelen om het leerproces van de startende leraar te stimuleren en diens welbevinden positief te beïnvloeden.