Deze opleiding gaat door op 4 november 2025 van 9u30 tot 16u30.
Programma
Tijdens deze vormingsdag ontdekken deelnemers hoe ze een coachende houding aannemen om studenten en startende leerkrachten te ondersteunen. Ze krijgen beknopte theoretische modellen, waaronder coachings- en reflectiemodellen, als handvat.
Door praktische oefeningen versterken ze hun gespreksvaardigheden, met focus op coachende vragen stellen, verbindend confronteren en effectieve gesprekstechnieken. Daarnaast is er ruimte voor ervaringsuitwisseling, zodat deelnemers leren van elkaar.
Wat leer je
Na deze vormingsdag kunnen de deelnemers:
- Een coachende houding aannemen
o Bewust stilstaan bij hun eigen rol als mentor en hoe een coachende houding bijdraagt aan de ontwikkeling van de student of startende leerkracht.
o Actief luisteren en open, stimulerende gesprekken voeren. - Coachende vragen stellen
o Gericht open en reflectieve vragen formuleren om de zelfsturing en groei van de student/startende leerkracht te bevorderen.
o De juiste balans vinden tussen ondersteuning en uitdaging in gesprekken. - Verbindend confronteren
o Moeilijke boodschappen helder en respectvol overbrengen.
o Omgaan met weerstand en spanning in mentor-mentee gesprekken. - Verbindende gesprekstechnieken toepassen
o Gesprekstechnieken inzetten om constructieve en motiverende begeleidingsgesprekken te voeren.
o Praktische technieken uit het boek Coachende Vaardigheden van Jef Clement toepassen in mentortrajecten.
Deze doelstellingen zorgen ervoor dat mentoren zich bewuster worden van hun impact en handvatten krijgen om hun begeleidingsrol sterker op te nemen.