De (brede) sector van de kinderopvang krijgt vandaag te kampen met een hoge werkdruk en groot personeelstekort. Er is dringend nood aan nieuwe kinderbegeleiders. Verschillende scholingstrajecten kunnen leiden naar het beroep van kinderbegeleider. Kenmerkend voor deze trajecten is het grote aandeel van stage. De nood én vraag naar begeleiding voor deze leerlingen, studenten, duale leerders en professionals in spe is groot.
Door de interne expertise rond coaching en de aard van de opleiding kan vanuit de bachelor pedagogie van het jonge kind hieraan tegemoet gekomen worden. Door kennis over leerprocessen, mentoring en basisprincipes van coaching samen met het inbrengen van praktijkverhalen door de deelnemers slaagt het navormingstraject erin de kloof tussen praktijk en theorie te dichten. Voor heel wat mentoren in de sector is learning on the job een realiteit. Aanvullend met begeleide intervisie volgens de incidentie methode worden deelnemers uitgedaagd vanuit hun eigen expertise te groeien.
Wat leer je
Na afloop van het traject:
- heeft de deelnemer kennis over de verschillende fasen in een leerprocessen van jong/volwassenen.
- ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op mentorschap in de kinderopvang (sector jonge kind).
- beschikt de deelnemer over de noodzakelijk basisattitude van een mentor,
- ondersteunt de deelnemer het volledige leerproces van een lerende (mentee), van aanvang tot evaluatie en nazorg.
- reflecteert de deelnemer hoe hij/zij/die de mentorschapsconcepten in de praktijk heeft toegepast.
- kan de deelnemer zowel het team, de collega’s als het individu begeleiden in de begeleiding van stagiaires.
Lesgevers
Geert De Raedemaeker en Bert Wastijn
Lesprogramma
De opleiding start in oktober 2024.
De opleiding omvat 8 sessies gespreid over 8 maanden (met een frequentie van één sessie, 3 uur per maand).
Sessie 1 (2 oktober 2024): mentorschap in de kinderopvang (theorie en praktijk)
Sessie 2 (13 november 2024): leerprocessen herkennen en begeleiden (theorie en praktijk)
Sessie 3 (11 december 2024): de praktijk van motiverende gespreksvoering + intervisie
Sessie 4 (15 januari 2025): de kunst van reflecteren + intervisie
Sessie 5 (12 februari 2025): feedbackcultuur (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 6 (18 maart 2025): het waarderend evaluatiegesprek (theorie en praktijk)
Sessie 7 (23 april 2025): omgaan met conflicten (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 8 (14 mei 2025): de blik vooruit+ evaluatie