Kunst voor (jonge) Kinderen
Bij- en nascholing

Kun­st voor (jonge) Kinderen

Voor wie

  • Professionals in het veld van de (buitenschoolse) kinderopvang, zijn voortdurend op zoek naar goede praktijken om kinderen van alle leeftijden te boeien en te inspireren. De wereld verandert, de kinderen tonen ons de weg vanuit hun verwondering, samen wordt gebouwd aan de toekomst.  
  • Begeleiders/coördinatoren die met en voor kinderen werken, hebben nood aan ondersteuning in het selecteren en uitbouwen van een gevarieerd aanbod op maat van het (jonge)kind vandaag. De uitdagingen zijn groot, de creativiteit verdwijnt. De digitale evolutie belemmert het onderzoekend vermogen van kinderen,  
    en het ‘spel’, als basis voor zelfbewustzijn en sociale vaardigheden, komt in het gedrang.

    Het traject zet in op verbeelding en plaatst het jonge kind centraal (0-8). Ook de allerkleinsten krijgen in dit traject uitgebreide aandacht.

    Kunst en creativiteit zijn de faciliterende concepten binnen de module. 

    Aan de hand van de BrOLL methodiek wordt het belang van de intergenerationele dialoog meegenomen, duurzaamheid krijgt z’n plek en verbinding wordt tot stand gebracht.

Voor wie

  • Professionals in het veld van de (buitenschoolse) kinderopvang, zijn voortdurend op zoek naar goede praktijken om kinderen van alle leeftijden te boeien en te inspireren. De wereld verandert, de kinderen tonen ons de weg vanuit hun verwondering, samen wordt gebouwd aan de toekomst.  
  • Begeleiders/coördinatoren die met en voor kinderen werken, hebben nood aan ondersteuning in het selecteren en uitbouwen van een gevarieerd aanbod op maat van het (jonge)kind vandaag. De uitdagingen zijn groot, de creativiteit verdwijnt. De digitale evolutie belemmert het onderzoekend vermogen van kinderen,  
    en het ‘spel’, als basis voor zelfbewustzijn en sociale vaardigheden, komt in het gedrang.

    Het traject zet in op verbeelding en plaatst het jonge kind centraal (0-8). Ook de allerkleinsten krijgen in dit traject uitgebreide aandacht.

    Kunst en creativiteit zijn de faciliterende concepten binnen de module. 

    Aan de hand van de BrOLL methodiek wordt het belang van de intergenerationele dialoog meegenomen, duurzaamheid krijgt z’n plek en verbinding wordt tot stand gebracht.

Hoe ziet de opleiding eruit

Deze opleiding start in oktober 2025 en loopt tot mei 2026.

Programma

Wil je meer weten over het creatief en onderzoekend vermogen van kinderen en wil je dé tools aangereikt krijgen om dit kunstzinnige potentieel te ontsluiten, ook bij jezelf?  Maak dan kennis met de module ‘Kunst voor (jonge) Kinderen’.  

  • Module 1: Het onderzoekende kind (1 oktober - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
    Voormiddag: Wie is dat experimenterende, jonge kind, creatief en vol verwondering, hoe uit het zich non-verbaal, hoe speel je in op dit krachtig potentieel? 
    Namiddag: BrOLL atelier
     
  • Module 2: De Reggio emilia approach (5 november - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
    Voormiddag: Krachtig kijken vanuit de visie van Malaguzzi
    Namiddag: BrOLL atelier
     
  • Module 3: Mijn creatief vermogen: hoe en waarom?  (7 januari - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
    Hoe kan ik vanuit verwondering kunstzinnige activiteiten (muziek, beeld en beweging) met jonge kinderen ontwerpen en begeleiden? Hoe kan ik vanuit spel met kinderen mijn eigen creativiteit versterken? Welke opdrachten zijn relevant voor welke doelgroep: theorie en praktijkoefeningen, BrOLL box
     
  • Module 4: Het Prikkelparcours (2 april - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
    Hoe komt een co creatie tot stand, hoe organiseer ik een prikkelend parcours, waarom, met wie, voor wie?
     
  • Module 5: Toepassingen in het veld (7 mei- volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
    De ruimte als derde pedagoog: 
    Op avontuur in de natuur

Wat leer je

  • je doet inzichten op over het realiseren van een warme, Inclusieve, kwaliteitsvolle opvangcontext waar kinderen hun plek kunnen vinden en hun stem gehoord wordt.
  • je verdiept je kennis over het stimuleren en begeleiden van creatief, kunstzinnig werken en spelen met jonge kinderen
  • je analyseert zinvolle activiteiten, zowel theoretisch als praktisch, je gaat in dialoog en je gaat actief aan de slag met materialen.
  • je leert de Reggio Emilia benadering kennen, je onderzoekt de kracht van het atelier en de rol van de atelierista. 
  • je ervaart kunstzinnige invloeden, je leert non-verbaal verbinden en kunst als tool in te zetten. 
  • je neemt deel aan de intergenerationele ontmoetingsmomenten binnen het BrOLL atelier 

Waar heb je les

Campus Kanal

  • Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

 

CampusKanal
AdresSlotstraat 28
1000 Brussel
Telefoon02 899 71 00
E-mailmm@ehb.be

Studiekosten

Het studiegeld bedraagt 450 euro (voor 5 dagen).

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Kunst voor (jonge) Kinderen'? Top!  Vanaf 28 juni 2025 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.  

Contact