pedagogisch werken met jonge kinderen
Bij- en nascholing

Diver­siteit, gelijk­waardigheid, inclusie en het jonge kind (’24-’25)

Voor wie

Werk je met jonge kinderen en wil je bijdragen aan een inclusieve en rechtvaardige toekomst? Dan is deze opleiding precies wat je zoekt! Deze opleiding is speciaal ontworpen voor professionals in de kinderopvang en het onderwijs voor jonge kinderen. Of je nu al jaren actief bent in het werkveld of net begint, wij helpen je om diepgaande kennis en praktische tools te ontwikkelen voor een inclusieve aanpak.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

Waarom kiezen voor deze opleiding?

In een wereld die steeds diverser wordt, spelen kinderopvangprofessionals en leerkrachten een cruciale rol in het creëren van een warme en inclusieve omgeving voor jonge kinderen. Wij bieden je de nodige inzichten en vaardigheden om gelijke kansen te bevorderen en een klimaat van rechtvaardigheid en inclusie te creëren.

Wat mag je verwachten?

De opleiding bestaat uit vier interactieve sessies, verspreid over vier maanden. Je krijgt de kans om je eigen praktijk te analyseren en meteen aan de slag te gaan met de geleerde theorie. Elke sessie duikt dieper in op belangrijke onderwerpen zoals diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie, met zowel theoretische als praktijkgerichte oefeningen.

Lesprogramma

Sessie 105/11/5024Wat zegt onderzoek ons over diversiteit en inclusie? (theorie)
Sessie 210/12/2024Hoe inclusief is jouw praktijk? Reflecteer en analyseer je waarden en overtuigingen.
Sessie 3 14/01/2025Hoe bouw je een krachtig en inclusief klimaat op?  (praktijk)
Sessie 4Datum nader te bepalenTerugblik en evaluatie om verder te groeien.

Wat leer je?

Na afloop van het traject:

• heeft de deelnemer kennis over diversiteit, gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid en inclusie.
  • ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op inclusie (OOJK).
  • beschikt de deelnemer over de noodzakelijke diversattude in de omgang met diversiteit,
  • ondersteunt de deelnemer het veranderingsproces naar een sterker inclusief klimaat, van aanvang tot evaluatie en consolidatie,
  • reflecteert de deelnemer over zijn/haar/hun diversattude.

Waar heb je les

Campus Kanal

• Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Studiekosten

Het inschrijvingsgeld voor deze opleiding bedraagt slechts €50 voor alle vier de sessies (22 uur in totaal). Inschrijven kan vanaf juni 2024 via onze website. Kom langs tijdens onze infodag, of meld je aan via ons studentensecretariaat.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Diversiteit, gelijkwaardigheid, inclusie en het jonge kind'? Top! Vanaf juni 2024 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.

Meer weten?

Onze docenten Leen Rosiers en Geert De Raedemaeker staan klaar om je vragen te beantwoorden. Neem gerust contact op via e-mail of bel ons op 02 899 71 00.

Maak vandaag nog een verschil in de wereld van jonge kinderen! We kijken ernaar uit je te verwelkomen op onze campus.