Cybersecurity & Ethical Hacking

Cyber­se­cu­ri­ty & Eth­i­cal Hacking

Schrijf je nu in

Voor wie

• Deelnemers die beschikken over een graduaatsdiploma binnen het domein netwerken of software-ontwikkeling.
  • Deelnemers die beschikken over een diploma Toegepaste Informatica.

Voor wie

• Deelnemers die beschikken over een diploma Toegepaste Informatica.

Hoe ziet de opleiding eruit

• Deze micro-credential van 10 studiepunten bestaat uit 2 flavours waaruit je kan kiezen: Network Security & Ethical Hacking of Software Security & Ethical Hacking
  • De lesmomenten zijn op maandagnamiddag en donderdagnamiddag *onder voorbehoud.
  • Er zal gebruik gemaakt worden van Blended learning: Live lessen on campus, met de mogelijkheid tot zelfstudie en contactmomenten met je docent via Teams.
  • Planning: september - december
    • Ethical Hacking: maandagnamiddag
    • Software Security: dinsdagvoormiddag
    • Network Security: donderdagnamiddag

Network Security & Ethical Hacking

Network Security

Het opleidingsonderdeel Network Security bespreekt de principes van netwerkbeveiliging en leert de skills om een netwerk op allerhande manieren te installeren, te beveiligen, te monitoren en te troubleshooten en dit om de integriteit, de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van data en systemen ten allen tijde te bewaren. Daarnaast gaan we dieper in op cloud-controlled en cloud-managed networking en wat het kan betekenen als een gebruiksvriendelijke en schaalbare netwerkoplossing. We bespreken ook de basisprincipes van Network Load Balancing en SD-WAN. Het opleidingsonderdeel Network Security maakt ondermeer gebruik van security-gerelateerde topics uit het Cisco CCNA CyberOps curriculum en er wordt gebruikt gemaakt van bijkomende informatie en materiaal (Fortinet NSE, Palo Alto, Sonicwall, ...). De volgende onderwerpen komen aan bod om de beoogde doelstellingen te bereiken:

• Moderne bedreigingen in computernetwerken
  • Beveiliging van netwerken en netwerkapparatuur
  • Authenticatie, Authorisatie en Accounting
  • Implementeren van firewall technologieën
  • Implementeren van intrusion prevention
  • Cryptografie
  • Implementeren van VPNs
  • Next Generation firewalls
  • Endpoint security
  • Cloud-based networking
  • Network Load Balancing en SD-WAN.

Ethical Hacking

Je leert dezelfde technieken en tools als de hackers te gebruiken. Op deze manier zal je in staat zijn om de beveiliging van een organisatie te beoordelen, zwakke punten te identificeren en de problemen kunnen oplossen voordat er misbruik van wordt gemaakt door hackers.

Topics:

• Introduction to Ethical hacking concepts & methodology
  • Footprinting Concepts, Methodology, Tools & Countermeasures
  • Enumeration & Enumeration Countermeasures & Pen Testing
  • Vulnerability Analysis
  • Sniffing Concepts, Tools, Countermeasures & Detection Techniques
  • Social Engineering Concepts & Techniques
  • Denial-of-Service Concepts, Attack Techniques, Attack Tools, Protection Tools
  • Session Hijacking concepts & Countermeasures
  • Evading IDS, Firewalls & Honeypots
  • SQL Injection concepts & Countermeasures
  • Hacking Wireless Networks & Countermeasures

Software Security & Ethical Hacking

Het vak Software Security zorgt voor een bewustzijn van de gevaren en uitdagingen bij de ontwikkeling van veilige software. Hierbij worden verschillende beveiligingstechnieken overlopen en in praktijk gebracht.

De volgende onderwerpen worden aangereikt om de beoogde doelstellingen te bereiken:

• Threat modelling

• Hacking Wireless Networks & Countermeasures

Campus Kaai

• In Anderlecht
  • Brussel is het kloppend hart van de IT- en multimedia-industrie
  • Vlakbij station Brussel-Zuid
  • IT-campus: medialab / fablab / design lab / netwerklab
  • Kunst-campus: musical, theater en drama
  • Leuke studentenresto met warme maaltijden, broodjes, salades, soepen enz
  • Groene ruimte om buiten te zitten
  • Vlot bereikbaar met trein, metro, fiets, step
  • Grote parkeerruimte

Contact:

Openingsuren studentensecretariaat:

• Maandag tot vrijdag
  • 9u tot 17u

Studiekosten

De studiekost van de micro-credential Cybersecurity & Ethical Hacking bedraagt 497,1 euro (Pluralsight account inclusief).

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor de opleiding Cybersecurity & Ethical Hacking? Top! Op deze pagina kan je van start met je inschrijving. Je vindt er alle belangrijke info terug: wat moet je in orde brengen, hoeveel kost studeren, wat met je leerkrediet, toelatingsvoorwaarden, financiële steun enz. Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.

De evaluatie bestaat uit een combinatie van werkstuk, vaardigheidstest en kennistoetsen.

Vereiste voorkennis

Bachelor Toegepaste Informatica of gelijkwaardig door (technische) ervaring, binnen netwerkbeheer of software ontwikkeling.

De openingsuren van ons studentensecretariaat:

• Erasmushogeschool
  • campus Kaai
  • Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht

Check zeker onze infomomenten. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en events? Laat dan je gegevens achter