Navigating the World of AI

Artificiële intelligentie of AI is een spraakmakend onderwerp geworden, maar blijft voor vele een vaag begrip. Vandaag hebben mensen nog te vaak onrealistische verwachtingen of ongegronde vooroordelen wanneer het gaat om AI. Het keuzevak “Navigating the World of AI” heeft het doel om niet-IT studenten op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met de wereld van AI en een meer genuanceerde kijk te bieden op enkele belangrijke onderwerpen binnen AI. Het is geen coding vak. Je hoeft dus geen technische kennis te hebben om dit vak te volgen. Integendeel het is een introductiecursus die studenten tracht aan te zetten om op een kritische, creatieve en ethische manier over de implementatie van AI-technologie na te denken.

Binnen dit vak zal je de algemene impact van AI op je eigen vakgebied onderzoeken, om daarna verder te onderzoeken wat dit kan betekenen voor een gekozen bedrijf binnen jouw sector, om dan uiteindelijk verder te reflecteren over wat dit kan betekenen voor je eigen functie en professionele ontwikkeling. Via online cursusmateriaal en regelmatige discussies met peers van verschillende opleidingen zal ja doorheen deze oefeningen worden geleid. 

Praktische informatie 

  • Je schrijft je officieel in voor het vak ‘Navigating the World of AI’ (4 SP) via je eigen trajectbegeleider of studentensecretariaat. 
  • De lessen gaan door in het 1e semester
    • Dit opleidingsonderdeel staat open voor studenten vanaf het tweede deeltraject
  • Als dit vak in je keuzevakken voorkomt, betaal je niets extra. Is dit niet het geval, dan komt er €54 bij je reguliere inschrijvingsgeld
  • Je volgt het vak via een combinatie van contact- en digitaal onderwijs. 
  • De leerstof en oefeningen worden aangeboden in canvas. Na je inschrijving krijg je automatisch toegang tot de Canvascursus 
  • De leerstof zal volledig in het Engels gegeven worden.
  • Om de credits voor dit vak te behalen maak je een werkstuk. Hiervoor dien je enkele vraagstukken op te lossen.  
  • Deze vraagstukken worden bediscussieerd samen met studenten van verschillende opleidingen onder begeleiding van de docent.  
  • Naast peer feedback kunnen de studenten individueel feedback vragen via canvas, teams of per email.