Difference Day 2021 - Women Breaking the News

Waar?
Online event - link volgt

Wat is Difference Day?

In 1993 verklaarde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 3 mei tot de werelddag van de persvrijheid, de World Press Freedom-day. Hiermee onderstrepen zij het wereldwijde belang van de vrijheid van pers. Ze herinneren overheden aan de plicht tot respect van het recht op vrijheid van meningsuiting (expliciet vervat in art. 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, 1948).

Vanuit deze idee ontstond Difference Day als een jaarlijks weerkerende dag, op initiatief van rector Caroline Pauwels als een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel, Université Libre de Bruxelles, Erasmushogeschool Brussel, IHECS, BOZAR, de Evens Foundation, imec, en andere partners (WAN, EBU, ACT, MPAA, Europese Commissie, UNESCO, Europees Parlement, …). Het doel is mensen en organisaties te eren die het verschil maken in het beschermen en promoten van deze belangrijke waarden.

Het centrale thema van Difference Day 2021 is “Women breaking the news”.

Je leest er alles over op deze webpagina

Neem deel aan de Students’ Speakers Corner 2021

VUB en EhB bieden je een extra mogelijkheid om je kritisch te uiten over de actualiteit rond Women breaking the news. Deel je ideeën, opinie, kritiek... met een speech van 1,5 minuut tijdens deze  7de editie van Difference Day.

We werken dit jaar met vooropgenomen boodschappen door de AV studio’s van de VUB of zelf vastgelegde speeches (met je smartphone).  We voorzien een master class, coaching en begeleiding bij opmaken en voorbereiden van je speech.

Voorsmaakje? Bekijk hier de bijdragen van vorig jaar.

Inschrijven? Mail naar kdbconsulting10@gmail.com

Studenten Journalistiek intens betrokken

De bacheloropleiding Journalistiek is betrokken sinds de' geboorte' van Difference Day, en blijft enthousiast meewerken en -denken. Zo zullen de tweedejaars straks instaan voor alweer het vierde Difference Day Magazine, met multimediale bijdragen rond persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Het magazine is ook te lezen en te ‘beleven’ op opleidingsplatform www.erasmix.be. Ook de eerste- en laatstejaarsstudenten zijn die dag vrij van les en worden aangemoedigd om maximaal te participeren, o.m. aan Student Speaker’s Corner. En uiteraard dragen ook docenten dragen inhoudelijk hun steentje bij; zoals Ria Goris tijdens de ‘les van de eeuw’ over factchecking en fake news.