Communicatiemanagement waar is Wally?
Verhaal

Waar is Wally?

Where’s Wally?

Communicatiemanagers zijn actief in zeer diverse omgevingen. Daar zijn ze verantwoordelijk voor de realisatie van zeer diverse doelstellingen die tegelijk allemaal eenzelfde basis hebben: iets bij iemand teweegbrengen, door de uitwisseling van woorden en beelden.

Om doelen te realiseren moeten communicatiemanagers ook weten wie ze zelf zijn.

Om die doelen te realiseren, moeten communicatiemanagers niet alleen weten wie die “iemand” is en wat die “iemand” drijft. Ze moeten ook weten wie ze zelf zijn. Die vragen beantwoorden ze door interne analyses, door een nauwkeurig onderzoek van de eigenheid van de organisatie waarin ze werken. Dat onderzoek maakt duidelijk waar de organisatie precies voor staat, wat belangrijk wordt bevonden en hoe dit wordt geuit in woorden en daden.

Het lijkt soms wel een beetje op de zoekboekenreeks “Where’s Wally”.

Wat een organisatie zegt te doen is niet altijd wat ze effectief doet. Een communicatiemanager staat dan voor de moeilijke opdracht om het verschil te vinden tussen plechtstatig geformuleerde visies en concrete gedragingen. Dat lijkt wel een beetje op de succesvolle zoekboekenreeks “Where’s Wally?”: je weet wel dat wat je zoekt – het verschil tussen wat gezegd wordt en wat echt is – ergens in het plaatje verborgen zit, maar je wordt er de hele tijd van afgeleid.

Maar hoe kan je Wally nu sneller vinden?

Om te leren hoe Wally kan worden gevonden, word je als student Communicatiemanagement permanent uitgedaagd om een onderzoekende houding aan te nemen. Die houding leert je aandachtiger toe te kijken, betere vragen te stellen, kritische afwegingen te maken. Dat helpt je om Wally sneller te vinden.

Deel dit