buurtexpo

Studenten ontdekken de stad dankzij de blik van kinderen

Wat als... we nu eens écht luisterden naar jonge kinderen? Met de raamexpo ‘De buurt door de ogen van kinderen’ tonen de studenten Pedagogie van het Jonge kind wat de jongsten uit de wijk echt belangrijk vinden.

Dat is waar het om te doen is bij ‘Kind in de buurt’, een opleidingsonderdeel in het derde jaar van onze Professionele Bachelor Pedagogie van het jonge kind. We laten de studenten Hayrunnisa en Jitske  zelf aan het woord:

"Samen met de kinderen van de derde kleuterklas van gemeenteschool Paviljoen trokken we door de drukke straten van Schaarbeek. Elk kind kreeg een camera en begon spontaan foto's te maken, waarbij er gesprekken werden gevoerd die onze band verdiepten. Tijdens onze wandelingen namen de kinderen talloze foto's, waaruit ze vijf foto’s selecteerden en omvormden tot verschillende verhalen. Als studenten waren wij aangenaam verrast door de thema's die naar voren kwamen tijdens hun vertellingen. De samenwerking tussen onze studenten bloeide op door het delen van herkenbare verhalen. Nadien hebben we kinderen die soortgelijke verhalen hadden, met elkaar verbonden, zodat ze onderling ook vorm konden geven aan elkaars verhalen. Buurtbewoners openden hun deuren voor de kinderen, zodat ze konden tekenen en schilderen op hun ramen, wat verwondering op hun gezichten toverde. Samen zorgden ze voor een kleurrijkere buurt."

De deelnemende studenten gaven ook nog mee waarom ze het een tof project vonden:

"Ten eerste kregen wij de kans om praktijkervaring op te doen in het werken met kinderen en het verkennen van hun belevingswereld. Door diepgaand in contact te treden met de kinderen van de Paviljoenschool in Schaarbeek, konden we vaardigheden ontwikkelen op het gebied van communicatie, empathie en het begrijpen van de kinderen hun perspectieven. De wekelijkse interacties, wandelingen en creatieve sessies met de kinderen boden ons niet alleen de mogelijkheid om de theoretische kennis in de praktijk te brengen, maar ook om hun eigen persoonlijke groei te ervaren."

De raamexpo kan nog tot tot en met 22 december tentoongesteld bewonders worden achter de ramen van acht verschillende woonhuizen in Schaarbeek (te beginnen bij François-Joseph Navez 59, 1030 Schaarbeek).

Dit project is gekaderd binnen de visie van Pedagogie van het jonge kind op de pedagogisch coach als pleitbezorger van het kind en verbonden aan het onderzoeksproject: 'Stemmen van kinderen in de stad' (kenniscentrum Urban Coaching & Education

Stemmen van kinderen in de stad
samenwerking