Ria Goris over factchecking

Studenten journalistiek op zoek naar de waarheid

Ria Goris, docent en onderzoeker aan de opleiding Journalistiek, doet al jaren onderzoek met de studenten. De jongste jaren doen ze aan factchecking. Zo onderzochten de laatstejaars meer dan honderd artikels in de grote Vlaamse kranten. Tijdens het Wetenschapsfestival vertelt Goris over de resultaten.

Een mens weet tegenwoordig niet goed meer wat hij moet geloven: de ene dag is een glas wijn per etmaal goed, de volgende dag niet meer. Kranten slaan ons om de oren met allerlei studies, enquêtes en experts die het lijken te weten, maar klopt het allemaal wel wat er in onze Vlaamse kranten staat?

Meer dan honderd artikels

“De voorbije twee jaar onderzochten de laatstejaars van onze opleiding journalistiek meer dan honderd artikels in de grote Vlaamse kranten”, zegt Ria Goris. “Bijna ongelooflijk en gelukkig toch waar: in bijna twee op de drie artikels werden geen fouten gevonden. Toch is er wel  wat aan de hand in het Vlaamse krantenlandschap, en dan heb ik het niet alleen over het derde van alle onderzochte stukken waarin wel fouten gevonden werden. Nee, er schort ook iets aan het productieproces van het nieuws, en wat zoal allemaal onverkort als ‘nieuws’ in onze kranten verschijnt. Ooit gold de pers als ‘gatekeeper’, een bewaker dus van wat nieuwswaardig was en wat niet, een kwaliteitschecker ook van de accuraatheid van allerlei feiten.”

Fake nieuws

“Tegenwoordig gaan niet alleen de scores van de geloofwaardigheid van politici naar beneden, ook aan het waarheidsgehalte van de journalistiek wordt al eens getwijfeld”, zegt Goris. “De vele verwijzingen naar fake nieuws, niet alleen door Donald Trump, doen hier geen goed aan. Maar opnieuw, er is meer aan de hand dat dit.”
Wie  wil weten wat de laatstejaarsstudenten journalistiek de voorbije twee jaar blootlegden tijdens het factchecken van Vlaamse kranten, kan op 25 november om 14.30 uur terecht op het Wetenschapsfestival in het Brusselse Muntpunt. Ria Goris licht daar de belangrijkste bevindingen toe aan de hand van enkele straffe voorbeelden.

De toegang tot het Wetenschapsfestival is gratis, maar je moet wel vooraf registreren op deze pagina.

Meer info over het factcheckproject  www.factcheckers.ehb.be