Landschaps- en Tuinarchitectuur: Vlaamse Ardennen

Soigneur van de Vlaamse Ardennen

In de schaduw van de ronkende namen uit de wielersport in het hart van Vlaanderen, waar de heuvels zich zachtjes uitstrekken en de beekjes vrolijk kabbelen, ligt een landschap dat meer is dan een toevluchtsoord voor flora en fauna. Het is een levend laboratorium waar onze studenten hun visie op landschaps- en tuinarchitectuur tot leven brengen.

Jaarlijkse traditie

Elk jaar buigen onze studenten zich over een nieuw stukje België, ditmaal het landschapspark ‘Vlaamse Ardennen’. Hier verkennen ze de delicate balans tussen mens en natuur en zoeken ze naar manieren om de gepolariseerde krachten in de open ruimte te verenigen.

De soigneur aanpak

Geïnspireerd door de term ‘soigneur’, bekend in de wielersport, benaderen onze studenten het landschap met dezelfde zorg en aandacht. Ze formuleren ontwerpoplossingen die landbouw, natuur, recreatie en waterbeheer samenbrengen. Het masterplan dient als hun canvas, waarop ze met inventieve penseelstreken een duurzame toekomst schilderen.

Het landschap als mozaïek

Het ontwerpatelier werkt op verschillende schaalniveaus, van de uitgestrekte Scheldevallei tot de intieme kronkelende paden. Elk element van het landschap wordt zorgvuldig ‘gesoigneerd’, of het nu gaat om de steile kasseihellingen of de serene uitzichtpunten.

Dertig jaar van landschapszorg

Met meer dan dertig jaar ervaring in landschapszorg, heeft de opleiding een indrukwekkend portfolio opgebouwd. Van ‘De Hoge Kempen’ tot ‘Kalmthoutse Heide’, elk project heeft bijgedragen aan de rijke tapestry van Vlaanderens landschappen.

Toekomstbestendig landschap

De Vlaamse Ardennen staan model voor een toekomst waarin landschapsarchitectuur de brug slaat tussen menselijke behoeften en ecologische integriteit. Het is een toekomst waarin we niet alleen het landschap verzorgen, maar ook de gemeenschap die erin leeft en ademt.