Studenten voedings en dieetkunde ehb erasmushogeschool

Op het menu: één euro

Onze nieuwe studenten voedings- en dieetkunde zaten in oktober niet enkel in hun klas, labo of keuken. Ze ontdekten verschillende aspecten rond voeding in en rond Brussel. De studenten namen deel aan verschillende activiteiten. De thema’s in deze activiteiten verwerken ze nadien in een brochure of website.

Goedkoop koken

Koken voor één euro. Dat was één van de uitdagingen voor de studenten. Ze trokken daarvoor naar Anderlecht waar ze met behulp van Kookmet ingrediënten leerden selecteren op de markt. Met hun budget van één euro moesten ze dan een gezonde maaltijd samen stellen. Die bestond uit een soep, een vegetarisch hoofdgerecht en een appelcrumble als dessert. Bedoeling is dat de studenten zich realiseren wat koken voor mensen in armoede wil zeggen.
De tweede activiteit ging de hele andere kant op. De studenten spijkerden er tijdens een stadswandeling hun productkennis bij door kennis te maken met de Brusselse gastronomie. Op het menu/programma stonden onder andere escargots, Brusselse kazen en pralines. Op die manier willen we aandacht schenken aan streekproducten en de studenten vertrouwd maken met Brussel.

Koeien en bier

Een beetje verder van huis in Merchtem bezochten de studenten een ecologisch landbouwbedrijf. De landbouw heeft bij studenten niet altijd het beste imago. Met dit bezoek willen we laten zien dat het ook anders kan. Dit landbouwbedrijf gebruikt bijvoorbeeld hernieuwbare energie uit koeienmest. We keken wat de volledige weg is die melk aflegt, van koe tot melkkarton. Tijdens de rondleiding werd ook het verschil uit de doeken gedaan tussen een melkkoe en vleeskoe.
Als laatste stond een bezoek bij bierbrouwerij Cantillon op de planning. Ook hier werd het volledige productieproces bestudeerd. Bovendien maakten de studenten er ook kennis met het stukje kwaliteitscontrole van het product. En een glaasje proeven kon ook niet ontbreken.
Naast de inhoudelijke aspecten binnen deze activiteiten is het voor de studenten ook een fijne manier om wat beter met elkaar en de docenten kennis te maken.