Nieuw RITCS gebouw campus Kaai (c) Trans V+

Ontwerp nieuw RITCS-gebouw op campus Kaai nadert voltooiing

De studie en de ontwerptekeningen van Trans en V+ voor de RITCS-gebouwen op campus Kaai naderen hun einde. Na enkele aanpassingen heeft het college van bestuur van EhB het nieuwe dossier aanvaard en kunnen we overgaan tot het opvragen van offertes.

Het bouwproject RITCS@Kaai betreft een grootschalige uitbreiding van de huidige campus in Anderlecht. De geplande nieuwbouw (en deels ook renovatie) zal de studenten Drama en Audiovisuele Kunsten van het RITCS toegang geven tot een akoestisch performante theaterzaal en een hightechfilmstudio. De theaterzaal heeft bovendien een theatertoren zodat ook de studenten Podiumtechnieken optimaal kunnen worden opgeleid. Natuurlijk kunnen ook onze studenten Musical, die op dezelfde campus les krijgen, voortaan in deze theaterzaal terecht.

Een grote galerij-foyer (de agora) zal een en ander aan elkaar binden en tegelijk dienen als creatieve productieruimte die de studenten van de diverse opleidingen zal bijeenbrengen, want ook de studenten van de andere opleidingen van EhB zijn er uiteraard welkom. Uiteraard zijn er ook tal van les- en oefenruimtes, vooral in het gerenoveerde deel.

Het verdere bouwproces betreft een openbare procedure met Europese bekendmaking. De werken (inclusief de speciale theatertechnieken) zullen vermoedelijk twee jaar in beslag nemen. Begin 2025 zullen de RITCS-studenten dan naar campus Kaai verhuizen en campus Bottelarij verlaten.

Beelden (c) Trans V+.

Nieuw RITCS gebouw campus Kaai (c) Trans V+