Biomedische laboratoriumtechnologie
Verhaal

Laboranten in je oren

Studente Charline Mottard, alumna Wilke Vandesande en docente Stefanie Mot, werden geïnterviewd voor een podcast van het Huis voor Gezondheid. Ze vertellen er alles over onze opleiding Biomedische laboratoriumtechnologie.

Dankzij de zus

Charline ontdekte onze opleiding BMLT via haar zus. Die liep tijdens haar stage vroedkunde in het ziekenhuis met een aantal staaltjes naar het labo. Toe ze daar alle laboranten ijverig aan de slag zag, vertelde ze haar zus dat dit misschien iets voor haar was. Inderdaad het blijvend zoeken naar oplossingen in het labo trok Charline erg aan. Ze houdt erg van onderzoek. Ze heeft het verder ook nog over haar favoriete vakken Farmacologie, labo farmacie,… alsook de enorm brede waaier aan stageplaatsen. En waarom studeren in Brussel nog net dat tikkeltje meer heeft dan studeren in Gent. 

Zo mooi

Docente Stefanie die zelf alumnus is van onze opleiding, heeft het dan weer over haar job als lesgever. Zij vindt het zo mooi om studenten te begeleiden vanaf het eerste labo tot aan hun bachelorproef. De groei en evolutie die ze ziet bij de studenten zijn prachtig. Naast het lesgeven op school, is ze trouwens ook aan de slag als apotheekassistent om met twee voeten in de praktijk te blijven. Ze heeft het verder nog over het enorm aanbod aan jobmogelijkheden, van ziekenhuis, over privé labo, de wetenschappelijke politie, klinische labo,… De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. 
Als docent is ze erg trots op de persoonlijke aanpak van de opleiding. Docenten kennen studenten erg goed en creëren zo een warme en fijne sfeer. 

De sint en bloed

Alumnus Wilke is medisch laboratoriumtechnoloog en adjunct hoofdlaborant in het AZ Jan Portaals Vilvoorde. Zij heeft het over het verschil tussen medische laboratoriumtechnologie en farmaceutische biologische laboratoriumtechnologie. De keuze voor haar studie en huidige job maakte ze al erg vroeg. Op jonge leeftijd vroeg ze aan de sint al een microscoop waaronder ze het bloed van haar zus kon onderzoeken. Een goede leerkracht wetenschappen in het middelbaar onderwijs, gaf nog een duwtje in de rug. Ze houdt erg van haar job, vooral omdat ze mee het verschil kan maken. Wanneer in het labo iets opgespoord wordt waar een arts niet meteen aan dacht, geef dat de kans om misschien een andere of sneller een behandeling op te starten. Dit kan voor patiënten een enorm verschil maken.

Deel dit