gewoon kind van Katrijn Boon

Kijk online: Gewoon Kind

Katrijn Boon studeerde in 2018 af aan het RITCS School of Arts met de documentaire reeks ‘Gewoon Kind’. In de pilot van de reeks schetst Boon een portret van de positiviteit en veerkracht van kinderen in niet alledaagse situaties. Je kan naar aanleiding van Wereldarmoededag (17.10) nog de hele maand november kijken naar ‘Gewoon Kind’ op RITCS ONLINE.

Gewoon Kind is een documentaire reeks over de kracht van kinderen. Hun kracht en de positiviteit wordt getoond door moeilijke of niet alledaagse situatie die de kinderen doorstaan. In deze reeks portretteren we kinderen die geboren zijn in een wereld zonder privileges, waar het moeilijk is om een onbezonnen jeugd te hebben. Ze dragen op hun leeftijd meer verantwoordelijkheid dan normaal. De nadruk ligt op hoe de kinderen hier positief mee omgaan. Door hun ogen kijken we dus mee. In Gewoon Kind luisteren we naar wat ze willen vertellen, op hun eigen manier want ze bezitten een enorme sterkte en zien lichtpuntjes in donkere situaties, die zelfs wij meestal niet meer zien. Ze laten zien dat ondanks hun situatie, ze zich niet laten tegenhouden om gewoon kind te kunnen zijn.

De reeks wil verscheidene thematieken aanhalen waar kinderen mee geconfronteerd worden. Daarom zal een aflevering steeds één bepaald thema in beeld brengen waarbij dan de verhalen van verschillende kinderen in deze thematiek worden verteld. Zo zitten ze dus beide in een soortgelijke situatie, maar elk zullen ze anders, op hun eigen manier en toch met dezelfde kracht er mee omgaan. Voor mijn masterproef werkte ik de verkorte aflevering uit rond de kracht van kinderen in armoede.

Lees veder op RITCS Online