Investeren in de toekomst

Op 4 december 2023 pakten we uit met de voortgang van het campus Kaai bouwproject, een ambitieuze mijlpaal die niet alleen onze  groei symboliseert, maar ook de versterking van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel benadrukt. De bouw transformeert de locatie tot een unieke campus waar kunst en technologie samenkomen.

Campus Kaai, de thuishaven van studenten Design & Technologie, Musical en RITCS, ondergaat momenteel een complete transformatie. We zetten vol in op de uitbreiding van deze IT- en kunstcampus met nieuwbouw en renovatie, waaronder een akoestisch hoogstaande theaterzaal en hightechfilmstudio. De creatieve opleidinge van onze hogeschool en Schools of Arts er elkaar vinden en bouwen aan een echte creatieve hub in Anderlecht.

"We investeren sterk in kwaliteitsvolle, moderne, duurzame en veilige campussen, die een voedingsbodem zijn voor creativiteit en innovatie”, zegt Dennis Cluydts, algemeen directeur Erasmushogeschool Brussel. “Dit project belichaamt niet alleen onze visie om te groeien als instelling voor professionele en artistieke praktijk, maar laat ook zien dat we een toekomstgerichte hogeschool zijn. Met ons onderwijs, onderzoek, dienstverlening en kunstontwikkeling stomen we studenten klaar om de maatschappij positief te beïnvloeden.”

Dennis Cluydts
Algemeen directeur

Geen eiland in de stad

EhB is vastberaden om met campus Kaai nieuwe studenten, partners uit het werkveld en toekomstige medewerkers aan te trekken. Het wordt een bruisende leeromgeving die niet alleen de kerntaken van de hogeschool versterkt, maar deze ook op een dynamische wijze ondersteunt.

“Campus Kaai wordt een open campus en zet de deuren open voor de (buurt)bewoners en samenwerking met lokale organisaties. Een echte ontmoetingsplaats dus. EhB toont zo dat ze geen eiland in de stad is, maar een actief onderdeel ervan.

Raymonda Verdyck
Voorzitter Raad van Toezicht

Met de verwachte ingebruikname van de nieuwe gebouwen in het begin van 2025, een totale investering van € 16 miljoen en een project dat een groei in het aantal studenten zal faciliteren, belooft de vernieuwde campus Kaai een bloeiende toevoeging te zijn aan de EhB.

De plannen voor campus Kaai integreren perfect in de actieve rol die de EhB speelt in stadsvernieuwing en het verbeteren van de leefbaarheid van Brussel. Het wordt niet alleen een plaats van educatie, maar een dynamisch centrum dat bijdraagt aan de vernieuwing en leefbaarheid van de regio.

Beatrijs Comer
Schepen Onderwijs en Cultuur in Anderlecht

Realisatie:

• Architectenbureau: Tijdelijke vereniging Trans V+  (c) renderbeelden
  • Aannemer: Antwerpse Bouwwerken - Eiffage
  • Budget: +/- 16 mio

Wat?

• Het project betreft de nieuwbouw (1640m²) van een theaterzaal, een filmstudio met multifunctionele agora en de bijbehorende lokalen en een renovatie (2450m²) van 10 repetitie- en presentatiestudio’

Voor wie?

• Na de verhuizing zullen er ruim 1700 studenten op de campus les volgen. Dit zijn studenten RITCS, KCB-Musical en de IT- en technische opleidingen.

Wanneer?

• De ingebruikname staat gepland voor het tweede semester van academiejaar 2024-2025, m.a.w. februari 2025.