Unieke kijk op vroedkunde

Unieke kijk op zwangerschappen wereldwijd

Studenten vroedkunde kunnen in hun derde jaar kiezen voor een stage in het buitenland, een unieke kans om zwangerschap en bevalling op een andere manier te leren kennen.

Een andere wereld

Dit jaar trokken de studenten  naar Senegal, Tanzania, Cambodja, Uganda, Gambia en Marokko. In de verschillende van deze landen in de zorg totaal niet te vergelijken met de zorg in België. “In de meeste ziekenhuizen is er niet altijd een gynaecoloog of pediater aanwezig en moet men zich behelpen met wie er wel aanwezig is,” zegt Leen Boersma docente vroedkunde die de studenten naar de buitenlandse stage begeleidt. “Bovendien worden zwangere vrouwen ook nauwelijks opgevolgd. Er zijn vooraf geen consultaties of onderzoeken geweest. De vrouwen komen gewoon naar het ziekenhuis om te bevallen. Vaak doen ze dat zelfs helemaal alleen. Na hun bevalling keren ze trouwens na zes uur alweer naar huis. Voor de studenten is dat een grote aanpassing. Ze komen na de stages die ze in België liepen in een andere wereld terecht.”

Bevallen en geboren worden, is in Afrika een heel natuurlijke zaak. Er komen weinig medische hoogstandjes aan te pas. Precies deze manier van bevallen trok mij aan.

Jessica (studente Vroedkunde)

Goed klaargestoomd

De studenten kunnen zich vanaf het tweede jaar aanmelden voor een buitenlandse stage. In hun derde jaar kunnen ze dan voor 8 of 13 weken vertrekken. Doorheen de opleiding worden de studenten goed voorbereid op de stage. “De studenten krijgen een aantal sessies met de basics: wat kunnen ze verwachten? Hoe ziet een bevalling er daar uit? Er is ook veel minder materiaal aanwezig dan in België, ook daar bereiden we hen op voor. Daarnaast zijn er ook de praktische zaken zoals procedures bij een prikongeval of besmetting, “ aldus Leen Boersma, “De studenten oefenen een aantal technieken zoals hechten opnieuw in. Tijdens de UCOS-dag wordt er gefocust op het culturele aspect. Welke foto’s mogen studenten nemen? Hoe gaan ze om met armoede,… ”

Inschrijven voor deze opleiding?

Schrijf je in