Erasmushogeschool Brussel staat aan de wieg van www.kloptditwel.be

Erasmushogeschool Brussel staat aan de wieg van www.kloptditwel.be

Het Vlaams Journalistiek Fonds kent de journalistiekopleiding van de Erasmushogeschool Brussel, samen met partners VRT, KULeuven en Textgain, een bedrag van 82.962 euro toe om desinformatie en polarisering in de media tegen te gaan.

De bacheloropleiding Journalistiek van EhB is niet toevallig een partner in dit opzet. De laatstejaarsstudenten factcheckten de voorbije jaren een honderdtal artikels in Vlaamse kranten, onder leiding van onderzoeker en lector Ria Goris. In tijden van fake news is factchecking een tool om desinformatie en polarisering tegen te gaan.

Belgische overheden beseffen deze nood ook. Via  het Vlaams Journalistiek Fonds maakt minister van Media Sven Gatz een half miljoen euro vrij  voor innovatieve projecten, onder meer  in de strijd om de waarheid en tegen verzinsels.  Er dienden 37 organisaties een aanvraag in, elf aanvragen werden goedgekeurd, waaronder dit project.

In een gezamenlijke bekommernis om onwaarheden tegen te gaan sloegen de opleiding journalistiek van de Erasmushogeschool Brussel en van de KULeuven, samen met de VRT en het tekstanalysebedrijf Textgain de handen in  elkaar.

Onder de titel ‘kloptditwel’ dienden ze een aanvraag in om van start te gaan met het ‘debunken’ of ontmaskeren van allerlei onwaarheden die via sociale media snel viraal gaan.  Het opzet: handmatig en via artificiële intelligentie op websites en platformen desinformatie opsporen en checken, om deze vervolgens te bestrijden op de kanalen waar ze wordt verspreid.

Een door het VJF samengestelde jury, bestaande uit experten uit het hoger onderwijs en de media, beoordeelde de diverse ingediende projecten. De jury selecteerde ‘kloptditwel’ als een piste die ondersteuning verdient. “Het koppelen van factchecking aan het bestrijden van trolls is een unieke insteek”, oordeelde de jury. De ervaring van de factcheckers van de opleiding journalistiek van de Erasmushogeschool Brussel zal van pas komen in de strijd tegen de stroom van verzinsels en verdichtsels die de geloofwaardigheid van onze media dreigt te ondermijnen. Niets doen is geen optie meer.