leerstoel unesco

Erasmushogeschool Brussel lanceert UNESCO Leerstoel in Toekomstbeelden en Co-creatie

Toekomstdenken en toekomstonderzoek helpen bij het opbouwen van toekomstgeletterdheid. Deze vaardigheid is een sleutel om richting te vinden in de steeds veranderende maatschappij. Het Kenniscentrum Open Time | Applied Futures Research van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) speelt hierbij een pioniersrol en start nu met een leerstoel om processen en instrumenten voor de co-creatie van toekomstbeelden te ontwikkelen.

De “UNESCO Chair in Images of the Futures and Co-creation” wordt van 8  tot 12 december 2020 door het Kenniscentrum Open Time voorgesteld op de High Level Futures Literacy Summit van UNESCO.

De overkoepelende doelstelling van het project is om de kracht van media-, kunst- en designbenaderingen in te zetten om toekomstgeletterdheid en het collectieve vermogen tot anticipatie op te bouwen en te versterken. Het doel is een meer inclusieve en duurzame samenleving.

Samen met partnerorganisaties zal het kenniscentrum van EhB acht ‘Polylogen’ opzetten, zowel in eigen land als elders in Europa, Azië, Noord- en Zuid Amerika en in Afrika. ‘Polyloog’ is een term uit de literatuur en betekent dat verschillende stemmen kunnen samenkomen zonder ze tot één enkel perspectief te reduceren of ze ondergeschikt te maken aan één stem. Elke stem behoudt zijn eigen perspectief, zijn eigen geldigheid en zijn eigen gewicht. Op die manier wil EhB met de leerstoel een meerstemmig gesprek inzetten over toekomstmogelijkheden door middel van cultuur: kunst, media en design.

Klik hier voor meer info over de UNESCO High Level Futures Literacy Summit
Contact Open Time | Applied Futures Research:
Leerstoelhouder - Senior Researcher Maya Van Leemput: maya.van.leemput@ehb.be

Foto: Bram Goots