facility

EhB kiest voor groene energie en duurzaam beleggen

Groene energie

Om de stap te zetten naar groene energie, deden we beroep op het energieleverancier VEB (Vlaams EnergieBedrijf). Zo kozen we voor zowel  zonnepanelen als energiebesparende maatregelen. We lieten  verschillende kleinere optimalisatieprojecten uitvoeren en ook grotere werken, bijvoorbeeld de plaatsing van nieuwe radiatoren en isolatie van leidingcomponenten, maar ook een stookplaatsrenovatie. Ten slotte wordt nu gewerkt aan de optimalisatie van een luchtgroep en de koeling.

Een raming van de stookplaatsrenovatie van het Koninklijk Conservatorium op de Zavel leert dat we hiermee 400 000 kWh primaire energie en daarmee ook 75 ton CO2 per jaar kunnen besparen.  Sinds 2020 nemen we ook groene elektriciteit en aardgas af via het VEB.

Duurzaam beleggen

In 2019 besliste Erasmushogeschool trouwens al om te beleggen in Anthea, de duurzame beleggingsoplossing die ING aanbiedt. Duurzame beleggingsoplossingen investeren uitsluitend in bedrijven en technologieën die hoog scoren op drie criteria (Environment, Social and Governance).

Dat bleek een erg goede beslissing te zijn. Het fonds herstelde zich vrij snel na de initiële coronaschok in maart en april 2020. In juni klom het rendement al opnieuw naar boven, terwijl andere fondsen pas in september overeind krabbelden. Uiteindelijk behaalden we een rendement van 4,6 procent, het beste resultaat van al onze beleggingen.

Milieu als beslissingsfactor

EhB belegt haar geld heel bewust in duurzame fondsen. Arnout Wouters: “Aangezien we als hogeschool een voorbeeldfunctie hebben, zijn de wapenindustrie of tabakssector altijd al off limits geweest. Enkele jaren geleden beslisten we om milieu te beschouwen als een beslissingsfactor. We hebben immers een duurzaamheidsstrategie uitgestippeld en financiering maakt daar integraal deel van uit.”

We beleggen nu alleen nog in fondsen met een SRI-label. Het heeft bovendien eigen criteria opgesteld om te bepalen welke sectoren ze uitsluiten of opnemen. “Zo wordt de immobiliënsector niet gezien als een SRI-investering. Als ze echter kunnen aantonen dat ze bezig zijn met energieneutraliteit bijvoorbeeld, dan zijn we geïnteresseerd.”, aldus collega Arnout.

Foto: onze dienst facility, (c) VEB