EhB in Gare Maritime

EhB en VUB onderzoekers ontmoeten elkaar voor het Zaaifonds

Op vrijdag 8 oktober 2021 ontmoetten onderzoekers van Erasmushogeschool Brussel en Vrije Universiteit Brussel elkaar in de buik van Gare Maritime om kennis te maken met elkaar en elkaars onderzoek.

Directe aanleiding was de oprichting door de Universitaire Associatie Brussel van een Zaaifonds, een initiatief dat samenwerking tussen onderzoekers van EhB en VUB stimuleert. Het zaaifonds zal tussen 2022 en 2025 halfjaarlijks fondsen ter beschikking stellen voor onderzoekers uit beide instellingen die samen een nieuw onderzoeksproject voorbereiden voor externe projectfinancierders zoals Innoviris, VLAIO, FWO, Horizon Europe. Het fonds wil daarmee de ruimte scheppen voor bijvoorbeeld gezamenlijke schrijfopdrachten, en daarmee 'zaadjes planten' voor topwetenschap in en uit Brussel waarin de expertisedomeinen en onderzoekstradities van beide instellingen elkaar versterken en aanvullen.

Want, zo bleek, er zijn veel raakvlakken en gedeelde ambities. Onderzoekers van de zeven kenniscentra van Erasmushogeschool Brussel stelden hun onderzoeksagenda voor. En er kon, uiteraard, ook genetwerkt worden. Daaruit kwamen verschillende eerste contacten, of werden reeds bestaande samenwerkingen intenser. Veelbelovend!

Er werd tot slot stevig nagepraat in de aangrenzende Brasserie de la Senne, waar de onderzoekers een rondleiding kregen en getrakteerd werden op een heerlijke avondzon op het terras.

Voor meer informatie over het Zaaifonds: dienst.onderzoek@ehb.be.

Ria Goris (EhB) en Ike Picone (VUB)
Bert Wastijn (EhB)
Maarten Dequanter (EhB)
Tom Peeters (EhB)