EHB Alumnus Koen Bellemans Genomineerd voor Bachelorprijs 2024
Verhaal

EHB Alumnus Koen Bellemans genomineerd voor Bachelorprijs 2024

Oud-student Koen Bellemans (BanaBa Zorgmanagement), is genomineerd voor de prestigieuze Bachelorprijs 2024. Zijn bachelorproef, getiteld “Ouders als partners in kinderrevalidatie en onderwijs, hun stem telt!”, heeft de aandacht getrokken van de jury en benadrukt het belang van ouderbetrokkenheid in de zorg en het onderwijs.

De kern van de Bachelorproef

Koen’s onderzoek richt zich op een cruciale vraag: weten zorgverleners en onderwijsprofessionals wat de wensen van ouders zijn? Vaak ligt de focus van therapie op specifieke vaardigheden, zoals fietsen, terwijl ouders misschien liever zien dat hun kind zich zelfstandig kan aankleden. Koen benadrukt dat gezinsgerichte zorg en het beschouwen van ouders als gelijkwaardige partners essentieel zijn voor een effectief revalidatieproces en onderwijsaanbod.

Het onderzoek

Binnen de ambulante kinderrevalidatie van revalidatieziekenhuis en ziekenhuisschool Inkendaal onderzocht een werkgroep, bestaande uit diverse professionals, of de hulpvragen van ouders voldoende werden geïntegreerd in de zorg. Door middel van enquêtes en interviews met ouders en medewerkers werd het belang van deze integratie onderzocht. De resultaten toonden aan dat meer dan 70% van de teamverslagen geen concrete hulpvraag van ouders bevatte, ondanks dat zowel ouders als medewerkers het belang hiervan erkenden.

De uitdagingen en oplossingen

Een van de grootste uitdagingen bleek het formuleren van hulpvragen door ouders. Veel ouders hebben geen duidelijk zicht op het therapeutisch aanbod en vertrouwen op de expertise van zorgverleners. Om dit probleem aan te pakken, introduceerde de werkgroep het ICF-model (International Classification of Functioning, Disability and Health) van de Wereldgezondheidsorganisatie. Dit model helpt om de mogelijkheden van patiënten te begrijpen en te focussen op hun deelname aan alledaagse activiteiten.

Innovatieve aanpak met ICF Core-sets

De werkgroep ontwikkelde sets met meer dan 40 pictogrammen (ICF core-sets) om het revalidatie- en onderwijsaanbod zichtbaar te maken. Ouders selecteren vijf prioriteiten uit deze pictogrammen en gaan in dialoog met zorgverleners om hun hulpvragen concreet te formuleren. Deze hulpvragen worden vervolgens gedeeld met alle betrokken zorgmedewerkers, zodat zij deze kunnen integreren in hun therapieën en onderwijsaanbod.

Positieve resultaten

Dankzij deze aanpak hebben ouders nu beter zicht op de mogelijkheden binnen de revalidatie- en onderwijssetting, wat hen helpt om hun hulpvragen duidelijker te formuleren. Deze dialoog wordt regelmatig herhaald om ervoor te zorgen dat de hulpvragen en verwachtingen van ouders continu worden bijgewerkt en geïntegreerd.

Bijdrage aan de zorgsector

Koen zijn onderzoek toont aan hoe belangrijk het is om ouders actief te betrekken bij het revalidatieproces en het onderwijsaanbod. Door een vaste procedure te implementeren voor het verhelderen van hulpvragen, kunnen zorgverleners en onderwijsprofessionals effectievere en efficiëntere zorg bieden. Dit project, uitgevoerd in het kader van de Banaba opleiding Zorgmanagement aan de Erasmushogeschool Brussel, illustreert de innovatieve benadering van onze studenten en hun bijdrage aan de verbetering van de zorgsector.

Deel dit