Innovatie in de klas en in de ondernemingen

Een Innovatie Model Canvas voor kmo’s

Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant werkt samen met studenten Idea & Innovation Management van de Erasmushogeschool Brussel - departement Management, Media & Maatschappij voor het optimaliseren van een Innovatie Model Canvas voor kmo’s.

Vorig academiejaar hebben de studenten voor de eerste maal geoefend met het Innovatie Model Canvas. Dit is een model gebaseerd op best practices. De basis wordt ook gebruikt in de audit van de innovatiecentra (nu Vlaio). De studenten kregen opdrachten om in team voor elk thema de voornaamste aandachtspunten in kaart te brengen.

“Dat liep prima en daarom was er genoeg motivatie om het pad verder te bewandelen. Maar studenten hebben nog weinig ervaring met het bedrijfsleven,” zegt Dirk de Jongh, Lecturer Innovation Management en Business Casing.

In een gesprek met Voka groeide het idee om bij de aftrap een getuigenis te brengen van een kmo die al één of meerdere innovatietrajecten heeft doorlopen. Dit om de studenten te ‘marineren’ in de innovatie-uitdagingen van kmo’s. We konden daarvoor een beroep doen op Dominique Gilles, CEO van Cibo. Na de lezingen gaan studenten in teams aan de slag om finaal te komen tot een Innovatie Model Canvas voor kmo’s. Van het resultaat is een samenvattend rapport gemaakt.

Bron: VoKa

innovatie model canvas