International Summit
Verhaal

Een geslaagde internationale summit over design thinking

Op 27 maart 2025 vond aan HOGENT de internationale summit 'Design thinking in business and entrepreneurship' plaats. Dit evenement was het resultaat van een samenwerking tussen Erasmushogeschool Brussel, HOGENT en Amsterdam University of Applied Sciences. Experts, onderzoekers, docenten en studenten kwamen samen om hun inzichten te delen over de rol van design thinking in ondernemerschap en innovatie.

International summit: Design thinking in business and entrepreneurship

Inspirerende start met Bernard Lahousse

De dag begon met een inspirerende keynote van Bernard Lahousse, medeoprichter van Foodpairing. Hij gaf een boeiende presentatie over hoe digitale technologie en AI de innovatie in de voedingsindustrie versnellen. Door gebruik te maken van digitale twins worden smaak- en consumentenvoorkeuren intelligent gecombineerd. Zo kunnen voedingsbedrijven of chefs nieuwe, succesvolle producten ontwikkelen die perfect aansluiten bij de wensen van de consument. Lahousse demonstreerde hoe data en algoritmes hierin een cruciale rol. Life werd het volledige AI-gedreven systeem gedemonstreerd. Een nieuw proteïne snack kwam - inclusief design van de verpakking - na 10 min feilloos uit het systeem gerold. 

Parallelsessies: Best practices in design thinking

Na de keynote volgden verschillende parallelsessies waarin docenten uit diverse instellingen hun best practices deelden. De deelnemers konden onder andere een sessie bijwonen van Dieter Wullaert (Arteveldehogeschool) over het postgraduaat Experience Architect, en Anne Van Ewijk (Universiteit Utrecht), die de resultaten van haar impactstudie over design thinking presenteerde. Ook Wim De Bruycker (HOGENT), Gayatri Nair (Canadian University Dubai), dr. Kiran Tangri (Canadian University Dubai) en dr. Bart Derre (HOGENT & VUB) gaven interessante sessies over het gebruik van design thinking in verschillende contexten.

Marta Gilabert, docent aan EhB, legde de nadruk op het belang van creatief vertrouwen bij studenten. Ze toonde aan hoe design thinking hen helpt bij het oplossen van echte wereldproblemen door hen actief te betrekken bij hands-on, praktijkgerichte uitdagingen.

“Dit jaar stond kennisuitwisseling tussen docenten Design Thinking centraal. Marta Gilabert, docent Design Thinking, Concepting en Prototyping bij Idea & Innovation Management, analyseerde hoe AI het gedrag van studenten verandert. Ze constateert een daling in kritisch denken, probleemoplossend vermogen, empathie, en verantwoordelijkheidsgevoel bij projectwerk. Ze stelt dat het echte leerproces nog steeds bestaat uit vallen en opstaan, en dat veel studenten dit vandaag missen door de invloed van AI. Het is daarom belangrijk om met studenten in gesprek te blijven gaan over hun eigen verwachtingen en leerproces.”

Katy Vancoillie
Katy Vancoillie
Docent Idea & Innovation Management en mede-organisator van de summit

Meer innovatie in de namiddag

Na de lunch werden de thema’s verder uitgediept in nieuwe parallelsessies. Olivier Demortier (HOWEST) besprak hoe generatieve AI het Double Diamond-designproces verrijkt en bijdraagt aan een efficiënter innovatieproces. Erwin De Beuckelaer (HOGENT) legde uit hoe design thinking studenten ondersteunt bij het analyseren van complexe problemen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Thomas Remerie (Arteveldehogeschool) presenteerde VRIJPLAATS, een transformatieve leeromgeving waarin studenten, onderzoekers en externe partners samenwerken aan duurzame en innovatieve projecten. Eva Widonja (Kristiania University) sloot de sessies af met haar presentatie Transforming higher education: Design thinking for wicked problems in c-vocational colleges, waarin ze het gebruik van design thinking voor complexe vraagstukken in het hoger onderwijs besprak.

Netwerken en kennisdeling

Naast de inspirerende sessies bood het evenement volop gelegenheid voor netwerken en kennisuitwisseling. De combinatie van academische inzichten en praktijkvoorbeelden vanuit de hele wereld zorgde voor een dynamische en interactieve sfeer, waarin nieuwe ideeën ontstonden en samenwerkingen werden verkend.

International summit

Deze summit bood niet alleen een waardevol platform voor kennisdeling, maar benadrukte ook het belang van design thinking als krachtig instrument binnen onderwijs en ondernemerschap. De opleiding Idea & Innovation Management (mede-organisator van het evenement) bevestigde hiermee opnieuw haar positie als een innovatieve en vooruitstrevende richting, die inzet op vernieuwing en samenwerking in een snel veranderende wereld!

Deel dit