Studenten vroedkunde in Gambia

Bijna alle studenten vroedkunde op buitenlandse stage

Maar liefst 18 derdejaarsstudenten van onze opleiding vroedkunde trekken vanaf volgende week op buitenlandse stage. De meest populaire bestemmingen zijn onder andere Gambia, Marokko en Slovenië.

Sterker in schoenen

De studenten vertrekken allemaal drie maanden op stage. Redenen om te vertrekken zijn er in overvloed. Lisa Moonens (student 3VK): “Ik wil graag aan de lijve ondervinden hoe ons beroep in een andere cultuur wordt uitgeoefend. Daarnaast wordt het superboeiend om een aantal verschillende ervaringen op de doen.” Voor studente Erin Boes, speelt ook het menselijke aspect een belangrijke rol: “Ik ben ook wel gedreven om mensen daar te gaan helpen.” Ze blijkt niet alleen te zijn wat met spaghetti-avonden, snoepverkopen en ophalen van kleertjes, werd al een heel arsenaal aan spulletjes opgehaald om op buitenlandse stage uit te delen. Voor Alexandra Almasan is de lange buitenlandse stage een kans om wat meer zelfzekerheid op te doen: “We krijgen op buitenlandse stage vaak leerkansen die we hier in België minder vaak krijgen. Ik denk dat ik na deze stage sterker in mijn schoenen zal staan als vroedvrouw.”

Goede ondersteuning

We sturen de studenten niet zomaar naar het buitenland. Al de studenten volgden een traject dat we voor hen uitstippelden. Dat start met het kenbaar maken van de mogelijkheden en het gaan luisteren naar ervaringen van studenten uit de vorige jaren. Verder helpen we studenten contacten leggen met de stageplaatsen en bereiden we hen op het laatste moment nog intensief voor op de specifieke uitdagingen die aan deze stage gekoppeld zijn.

Voorbereidingsweek

Deze week bereiden de studenten zich voor op deze stage. Ze herhalen door simulatietraining met levensechte poppen wat ze moeten doen in levensbedreigende situaties, zoals onder andere het reanimeren van een pasgeboren baby of ingrijpen bij een stuitbevalling. Ze leren omgaan met beperkt materiaal en risicofactoren detecteren. Daarnaast gaat het ook over leven en werken als vroedvrouw in het Zuiden, interculturele communicatie en armoede, ongelijkheid en privileges.

Straffe verhalen

Opleidingshoofd Joeri Vermeulen vindt internationalisering erg belangrijk: “Studenten krijgen tijdens een buitenlandse stage een andere wereld te zien. Ze komen met een aantal uitdagingen in contact die hun blik op de rol van vroedvrouw zal verruimen. Internationalisering kan ook bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ons beroep. Het blijft ook een unieke levenservaring voor onze studenten. Ik sta vaak nog met open mond te luisteren naar de straffe verhalen die ze mee terug brengen. Zo waren er eens twee studenten die een bevalling van een tweeling aan het begeleiden waren. Groot was hun -en niet alleen hun- verbazing toen er ook nog een derde kindje geboren werd.” Je kan hen tijdens hun stage onder andere hier volgen: Marokko of Gambia.

Studente vroedkunde in Gambia