Bij Multimedia- en communicatietechnologie ligt de focus op de creatie van interactieve multimedia-producten. Daarbij wordt met de meest innovatieve technologieën geëxperimenteerd: motion capture, Augmented Reality (AR), artificial intelligence, Internet of Things, ...
Na 3 jaar worden ze uitgedaagd om hun kennis en expertise te gebruiken voor hun eindwerk. Axel Iradukunda was 1 van die studenten. Na een geanimeerde discussie met zijn nicht, wilde hij een betere manier vinden om AR in te zetten voor cosmetica.
Daarvoor ging hij al snel richting ontwerptafel samen met ICI Paris XL en Be Creative Make up. Het idee om een snapchatfilter te maken die verschillende cosmeticaproducten op je gezicht tovert werd al snel realiteit. En dat dankzij de uitgebreide mogelijkheden van onder meer Augmented Reality en SnapChat Studio.
Praktijk is een belangrijk onderdeel van de opleiding en niet alleen via het eindwerk. Elk semester worden er in kleine teams multimedia-toepassingen ontwikkeld. Van concept tot realisatie, in opdracht van een echte klant en onder begeleiding van specialisten uit de bedrijfswereld.
Meer info over het eindwerk van Axel Iradukunda kan je terugvinden op zijn website.
Ook van start gaan met AR en nog veel meer toepassingen?
Lezen is een essentiële, maar complexe vaardigheid. Een vroege start, vooral voor kansengezinnen, is cruciaal. De interactieve tentoonstelling 'Voorlezen komt voor lezen' reist langs Brusselse organisaties en staat van 19/11 tot 10/12/2025 op campus Kanal. Ze toont hoe kleine, dagelijkse activiteiten bijdragen aan de leesontwikkeling van kinderen. De wereld zit vol ‘leeskansen’: verkeersborden, reclame, gezichten, dieren… alles biedt aanleiding tot gesprek. Warme, talige interactie is de sleutel. De expo is een ideaal instrument om familiegeletterdheid te verkennen, samen met ouders en professionals.
De studenten kleuteronderwijs en PJK kregen alvast een rondleiding op deze interactieve expo, kom gerust zelf ook eens langs!
Onze lerarenopleiding Lager Onderwijs gaat het laatste jaar in van het internationale Erasmus+ onderzoeksproject SPIRIT – Skills of Tomorrow for Children of Present.