Climate Challenge en WetenschapsEXPO

De dienst Onderzoek van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) organiseert samen met de Vrije Universiteit Brussel een aantal multidisciplinaire projecten voor het secundair onderwijs. We doen dit onder de noemer Wtnschp. Dit schooljaar (2015-2016) staan er opnieuw verschillende activiteiten klaar zoals de Climate Challenge en de WetenschapsEXPO.

Wenst u meer informatie over een lopend project of wilt u betrokken worden bij een van onze nieuwe initiatieven? We komen naar uw school, tonen hoe onze projecten in elkaar zitten en hoe ze op de klaspraktijk aansluiten. U vindt ook meer informatie op de website www.wtnschp.be(externe link).

Meer info: Bart Verheecke(link stuurt een e-mail)

Climate Challenge @ School

Reeds twee maal organiseerden we een Climate Challenge Conferentie in het Europees parlement, waarbij de leerlingen zich inleefden in de rol van een land in de internationale klimaatonderhandelingen. Deze conferentie hebben we nu omgevormd tot een werkvorm op schoolniveau: Climate challenge @ School(externe link).

De leerlingen vertegenwoordigen een land in de klimaatonderhandelingen en debatteren over drie wetsvoorstellen. Er zijn drie resoluties (thema transport, thema voeding, thema wereldwijd klimaatakkoord) die besproken worden en waar de landen tot één gemeenschappelijk voorstel moeten komen, en die dan uiteindelijk gestemd worden.

WetenschapsEXPO

De WetenschapsEXPO(externe link) brengt honderden wetenschappelijke en technologische projecten, gemaakt door jongeren tussen 6 en 20 jaar. Gedurende twee dagen presenteren deze jongeren hun wetenschappelijk of technologisch project dat ze zelf hebben ontwikkeld, alleen of in kleine groepjes, in de klas of bij hen thuis, onder begeleiding van een volwassen begeleider, leerkracht of ouder. Door deze aanpak worden jongeren actief betrokken bij hun eigen leerproces vanaf de opstart van het project.

Tram WetenschapsEXPO