Individuele mobiliteit van studenten

Dit zijn de kleurcodes die worden toegekend door België:

• Rood: Reizen voor onderwijs (Erasmus+, stage, …) worden als een essentiële verplaatsingen beschouwd en zijn dus mogelijk, ook naar rode zones.  Niet-essentiële reizen zijn niet mogelijk (omwille van reisbeperkingen door het land van bestemming) of toegelaten (omwille van de besmettingsgraad). Vergeet niet om alle lokale voorzorgsmaatregelen (eventueel ook test of quarantaine) na te leven. Informeer je bij je gastinstelling en aarzel niet om contact met het international office van EhB als bepaalde zaken niet duidelijk zouden zijn.
  • Oranje: je kan afreizen, mits rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen
  • Groen: reizen is mogelijk.

Neem voor je vertrek zeker tijdig contact op met je ziekenfonds om een Europese Ziekteverzekeringskaart aan te vragen, zodat je over de juiste documenten beschikt om mogelijke medische kosten terugbetaald te krijgen.

Update 28 oktober 2020

Eind oktober werden de regels voor mobiliteit verstrengd. Je vindt alle aanpassingen terug in dit document

Zit je toch nog met vragen, neem dat contact op met international.office@ehb.be

Jouw vragen in verband met lange en korte mobiliteit

Wat verstaan we onder lange mobiliteit?

•    Een uitwisselingssemester of -jaar bij een partnerinstelling met Erasmus+
•    Een buitenlandse stage van minstens 1 maand

Kan ik reizen naar een rode zone?

Je mag enkel reizen binnen Europa binnen het Erasmusprogramma. Lees meer hier

Lange mobiliteit kan naar groene, oranje en ook naar rode zones binnen Europa, mits het in acht nemen van alle veiligheidsvoorschriften – zowel de Belgische als die van het gastland.
Bij terugkeer vul je een Passenger Locator Form in en ga je – indien nodig – in quarantaine.

Reizen voor een kortere trip bijvoorbeeld in het kader van een project, om deel te nemen aan een festival, een transnationale projectmeeting, een multiplier event, een learning/teaching/training activiteit of een conferentie kan enkel naar groene en oranje zones in Europa, mits het in acht nemen van alle veiligheidsvoorschriften.

EhB raadt studenten ook sterk af om voor een korte periode te reizen naar een groen of oranje gebied in een land dat al grotendeels rood kleurt. De situatie kan namelijk snel veranderen.
Het gaat dan bijvoorbeeld om een korte trip naar Tenerife wanneer heel Spanje al rood kleurt. De kans dat ook Tenerife tijdens je verblijf rood zal kleuren is dan eerder groot.

Wanneer mag ik een reis en/of kamer boeken?

Maak de kosten voor je trip niet te lang op voorhand. De situatie op je bestemming kan nl. snel veranderen. We raden je aan om pas een 6-tal weken voor je vertrek kosten te maken. En dit om te vermijden dat je kosten maakt voor een reis die niet zal kunnen plaats vinden. Houd er rekening mee dat annulaties omwille van coronamaatregelen door de meeste verzekeringen niet als overmacht beschouwen en dat je dus niet op een verzekering kan rekenen als je reis geannuleerd moet worden.

Kan ik in semester 2 op stage buiten Europa?