Niet-confessionele Zedenleer
Postgraduaat

Niet-con­fes­sionele Zedenleer

Voor wie

Van een leerkracht NCZ wordt een vrijzinnig-humanistisch levensbeschouwelijk engagement verwacht. Een maatschappijkritische houding en een democratische ingesteldheid zijn essentieel.
Inleefvermogen in de leefwereld van het kind, sociale en communicatieve vaardigheden zijn eveneens essentiële vereisten.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

Dit postgraduaat wordt specifiek ingericht voor leerkrachten die zich wensen bij te scholen tot leraar niet-confessionele zedenleer. Van een leerkracht niet-confessionele zedenleer wordt een vrijzinnig-humanistisch levensbeschouwelijk engagement verwacht. Een maatschappijkritische houding en een democratische ingesteldheid zijn hierbij essentieel.

Om te starten met het postgraduaat dien je minimaal in het bezit te zijn van een bachelordiploma, aangevuld met een BPB. Na het succesvol afronden van de opleiding wordt het getuigschrift ‘Leraar Niet-confessionele Zedenleer voor het Lager Onderwijs’ uitgereikt.

Doelstelling

Departementale motivering/macrodoelmatigheid - vraag van externen, nood aan bijscholing voor professionelen, vraag van arbeidsmarkt.
Voor de studenten: Deze opleiding is bedoeld voor mensen die zich wensen bij te scholen tot leraar niet-confessionele zedenleer voor het basisonderwijs.

Lesprogramma

Deze opleiding start in oktober 2023 en loopt tot september 2024.  De opleiding bestaat uit zes opleidingsonderdelen

Opleidingsonderdeel Onderwijswerkvormen Uren Studiepunten Evaluatie-vorm
Vrijzinnig Humanisme Hoor- en werkcollege

15HC + 10BZW

3 Schriftelijk examen
Eticologie Hoor- en werkcollege 15HC + 10BZW 3 Schriftelijk examen
Morele opvoeding Hoor- en werkcollege 15HC + 10BZW 3 Schriftelijk examen
Begeleide beroepspraktijk 1 Stage (observatie) 8 3 Stagemap en werkstuk
Begeleide beroepspraktijk 2 Stage (praktijk) 12 5 Stagebeoordeling en werkstuk
Het leerplan NCZ Hoor- en werkcollege 15HC + 10BZW 3

Schriftelijk examen

Nota: Het leerplan NCZ (3 stp) moet vooraf gaan aan Begeleide Beroepspraktijk 1 en vooraf gaan of samenlopen met Begeleide beroepspraktijk 2; Modules theorie = 15u HC + 10u BZW

Stageplaats(en): Lagere scholen in Vlaanderen

Na je studie

Attest

Getuigschrift Leraar Niet-confessionele Zedenleer voor het Lager Onderwijs.

Waar heb je les

Campus Kanal

• Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Campus Kanal
Adres Slotstraat 28
1000 Brussel
Telefoon 02 899 71 00
E-mail mm@ehb.be

Studiekosten

Inschrijvingsgeld voor de volledige opleiding: 552.10 euro
(=282.1 vaste kost + 13,50*20 studiepunten)

Infodagen

We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open. Je bent dan welkom voor een toffe babbel met docenten en studenten, een rondleiding op campus, een inkijk in cursussen en je inschrijving.

• Zaterdag 16 maart 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 4 mei 2024, van 10u tot 13u
  • Zaterdag 29 juni 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 7 september 2024, van 10u tot 15u
  • Woensdag 11 september 2024, van 17u tot 20u

Check altijd deze pagina voor last-minute wijzigingen. Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze events? Laat dan je gegevens achter.

Vereiste voorkennis

Bachelor kleuter-, lager- en secundair onderwijs; studenten tweede deeltraject bachelor in onderwijs of diploma HOKT + GPB (SLO); pBA + GPB (SLO).

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Postgraduaat Niet-confessionele Zedenleer'?  Top!  Vanaf 24 juni 2023 kan je op deze pagina van start met je inschrijving. Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.