Biotechnology Research Skills
Bij- en nascholing

Mol­e­c­u­lar design and gene edit­ing in the lab

Voor wie

• ‘Master in de Biologie’
  • of is geslaagd voor het eerste deeltraject van voorgenoemde opleidingen en volgt dit keuzevak/deze navorming parallel met het derde of hogere deeltraject.

Voor wie

• ‘Master in de Biologie’

Hoe ziet de opleiding eruit

Gene editing is een verzamelnaam voor een reeks revolutionaire technologieën om snel en precies veranderingen in het erfelijk materiaal van levende wezens aan te brengen. Dit kan – in principe – in het erfelijk materiaal (DNA) van planten, microben, dieren, en mensen.

Wetenschappers kunnen met deze technologieën heel specifiek één DNA-letter veranderen, een reeks van meerdere DNA-letters vervangen door een andere reeks, of een welbepaald gen aan- of uitschakelen.

CRISPR-Cas technologie zorgt sinds enkele jaren voor een stroomversnelling in het onderzoek in de levenswetenschappen. Net zoals andere technieken voor genoombewerking stelt CRISPR-Cas wetenschappers in staat om heel precieze DNA-veranderingen aan te brengen zonder dat er sprake is van het inbouwen van ‘soortvreemde’ genen. CRISPR-Cas blinkt vooral uit ten opzichte van eerdere genoombewerkingstechnieken omdat het goedkoper, sneller, efficiënter en veelzijdiger is.

Inmiddels wordt dit mechanisme in ontelbare labs over heel de wereld gebruikt. In de eerste plaats voor onderzoeksdoeleinden, maar naast basisonderzoek is de technologie ook een zeer verfijnd gereedschap voor gentherapie en gewasveredeling. Via deze navorming kan je alvast jouw onderzoekscompetenties in het toepassen van deze moleculaire technieken verder aanscherpen.

Lesgevers

Jolien De Munck
Master in de bio-ingenieursswetenschappen - Cel- en genbiotechnologie
PhD in de farmaceutische wetenschappen: Oncolytische virussen als kankertherapie
Lector

Tom Peeters
Master in de biologie
PhD in de moleculaire celbiologie: Signaaltransducties in Saccaromyces cerevisiae
Postdoc in de synthetische biologie: Boolean Gates in Saccaromyces cerevisiae
Lector/senior onderzoeker OpenBioLab

Lesprogramma

Deze opleiding start in het 2e semester van academiejaar 2023-2024

Maakt onderdeel uit van het postgraduaat Applied bio-informatics in research.

De navorming wordt gedoceerd in het Engels indien anderstaligen deelnemen.
Het cursusmateriaal zal enkel in het Engels beschikbaar zijn.

Na je studie

Je kan een klonering uitvoeren.
Je kan in vitro en in vivo een CRISPR Cas genoommodificatie protocol uitvoeren.

Attest

Bij slagen; verwerven van 5 ECTS
Attest van deelname (ingeval niet deelgenomen aan evaluatievormen)

Waar heb je les

Campus Jette

• In het groene Jette (Vlakbij Laarbeekbos)
  • Brussels Health Campus (samen met VUB en UZ Brussel)
  • Medische campus: eigen simulatiecentrum
  • Leuke studentenresto met broodjes, salades, soep & snacks
  • Fitness vlakbij
  • Vlot bereikbaar met trein, bus, tram, fiets, step
  • Voldoende parkeerplek
  • Groene buitenruimte

Contact:

Openingsuren studentensecretariaat:

• Elke werkdag open van 8u tot 17u. Op vrijdag gesloten vanaf 16u.

Studiekosten

Totale kostprijs voor het volledige pakket: 1000 euro

Vereiste voorkennis

• ‘Master in de Biologie’

Voorkennis van standaard labotechnieken in de moleyculaire biologie zoals aseptisch werken, PCR, gelelektroforese, restrictie digestie,....

Voorkennis van het silico designen van primers, plasmiden, kloneringsstrategieën, CRISPR Cas9 protocol (ook gedoceerd in Molecular design and gene editing in silico)

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Molecular design and gene editing in the lab'? Top!  Vanaf 24 juni 2023 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden.

• campus Jette
  • Laarbeeklaan 121