Studenten op EHACKB

Denken als een luie developer op vrijdagnamiddag

Volgens een Amerikaans rapport (*) kost de schade door cybercriminaliteit de maatschappij tegen 2021 zes biljoen dollar - per jaar. Daarbovenop zijn de afgelopen acht jaar meer dan 7,1 miljard identiteiten blootgelegd in datalekken. Gezien de enorme toename van hackingaanvallen en schade door ransomware, verwacht men dat er binnen vier jaar 3,5 miljoen vacatures zullen ontstaan in de digitale beveiligingssector.  Het is dan ook vanzelfsprekend dat ook de Erasmushogeschool Brussel (EhB) inzet op cybersecurity. Om de studenten Toegepaste Informatica en Multimedia & Communicatietechnologie meer inzichten te geven in de strategieën die een hacker gebruikt, organiseert de hogeschool op 15 december 2017 een groot hackersevent: EHACKB.  De boswachters worden voor één dag stroper.

"Bedrijfsleiders, maar ook u en ik, vinden het vanzelfsprekend dat hun netwerk, pc, tablet of smartphone beveiligd is tegen aanvallen van buitenaf, maar dat is vaak absoluut niet het geval. Duizenden hackers proberen dagelijks om computersystemen te kraken, zowel bij particulieren als bij grote bedrijven. Ook KMO’s zijn dikwijls het doel van cyberaanvallen", zegt Bram Drabbé, docent en coördinator van EHACKB. “Om de strategieën te kennen die hackers gebruiken, verplaats je je best in de rol van zo’n hacker. Op ons event op 15 december doen we precies dat. We starten

‘s namiddags de oefening, en doen de hele nacht door, waarbij we ons uiteraard wel aan de wetgeving houden.”

Oud-student en bekend Vlaamse ethisch hacker Inti De Ceukelaire, die al meerdere mediastunts op zijn naam kon zetten, vat het zo samen: “De kunst is vooral de zwakke schakel te vinden en kwetsbaarheden te zien. Probeer te denken als een luie developer die op vrijdagnamiddag snel nog iets moest coderen.”

Samen voor een veiligere toekomst

De studenten van de Erasmushogeschool Brussel ‘kraken’ in de nacht van 15 op 16 december zo veel mogelijk computersystemen en netwerken. Ze doen dat op wat nu al de vijfde editie is van het event EHACKB, een initiatief dat de studenten ooit zelf lanceerden. De interesse is groot: op 5 jaar tijd is het aantal deelnemers vervijfvoudigd, tot over 500 personen.

Het event wordt gesponsord door talrijke partnerbedrijven en er komen ook heel wat gastsprekers langs voor een lezing of een workshop. ,,Samen voor een veiligere toekomst is het motto. Doordat jongeren, bedrijven en overheden samen de gevaren blootleggen, kunnen ze in overleg werken aan een veiligere toekomst. Als je de gevaren niet kunt inschatten, kun je ook onmogelijk gepaste maatregelen nemen’’, besluit de organisatie.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd voor een reportage.

Praktisch

EHACKB, 15 december 2017, doorlopend van vrijdag 15u tot zaterdagvoormiddag 11u.
Erasmushogeschool Brussel, Departement Design & Technologie, Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht.

Bram Drabbé, docent en coördinator: bram.drabbe@ehb.be
https://www.ehackb.be / www.erasmushogeschool.be / ehackb@ehb.be

(*) State of Cybercrime Report 2017 (CSO, www.CSOonlie.com) en Internet Security Threat Report 2017 (www.symantec.com).