Landschaps- & Tuinarchitectuur: Flexibel studeren

Hoe ziet het traject eruit

• Dit is de enige opleiding Landschaps- & Tuinarchitectuur waar je werken en studeren kan combineren.
  • Alle lessen vinden plaats op donderdagavond en op de lesdag vrijdag.
  • Je behaalt hetzelfde diploma als andere studenten.
  • Je studeert samen met andere volwassenen.

Voor wie?

• Geen specifieke vooropleiding noch werkervaring vereist.
  • Voor iedereen met een ruime interesse.
  • Combinatie met een fulltime job is niet mogelijk, maar wel met deeltijds werken.
  • De meeste studenten werken halftijds, 3/5 of 4/5.

Met wie?

Binnen de werkstudenten heerst een bijzondere dynamiek die je vooruit stuwt. Studenten staan er klaar voor elkaar en weten elkaar te motiveren en te inspireren. Onze studenten hebben een initiële interesse in: planten, artistieke, sociale, ecologische en technische aspecten van de buitenruimte.

Studieduur

We spreiden je opleiding over minstens 4 studiejaren en zeven semesters:

• Eerste drie studiejaren, 6 semesters: een goede mix van hoor- en werkcolleges, ateliers en projecten
  • Vierde studiejaar en het 7de semester: stage en afstudeerwerk. Afhankelijk van je werksituatie kan je de stage ook spreiden over meerdere semesters.

Je kan elk studiejaar ook opsplitsen. In de realiteit splitsen weinig studenten het eerste studiejaar, de vervolgjaren worden gesplist op maat in overleg met de studentencoach en de trajectbegeleider. Wanneer je de studiejaren opsplitst, duurt de opleiding uiteraard langer.

Lesprogramma

• De lessen in het werktraject hebben minder contacturen dan het basistraject.
  • We werken met syntheselessen over de leerstof, aangevuld met zelfstudie.
  • Voor de leerlijnen ontwerpatelier & grafische vorming hebben we heel wat vakken met coachende aanpak en permanente evaluatie.
  • Alle colleges en ateliers op campus gaan door op donderdagavond van 18u tot 22u en op vrijdag van 9u tot 18u.
    • We maken enkele uitzonderingen:
      • Indien lessen op donderdag online doorgaan, kunnen deze colleges ook om 16u starten.
      • Indien er 2 klasgroepen zijn, wordt er op donderdag naast de colleges in avondonderwijs ook lesgegeven tussen 13u tot 17u voor deze extra groep, bij inschrijving kan je aangeven welke jouw voorkeur is.
      • Indien donderdag en/of vrijdag feestdagen zijn gaan de lessen door op dinsdag en/of woensdag.
  • Bij de start van de opleiding worden de meeste lessen on campus gegeven, naarmate je dichter bij het afstuderen komt, geven we tot 1/3 van de lesmomenten online.

Bekijk alle vakken >>

Bekijk hier een voorbeeldrooster

Opleidingskalender

• Opleidingskalender bevat alle les- en evaluatieweken.
  • Kalender is 6 maanden voor start academiejaar beschikbaar. Zo kan jij vlot plannen.
  • Definitieve collegeroosters zijn beschikbaar op 1 september voor alle vakken van het 1e semester, op 1 januari voor alle vakken van het 2e semester.
  • Definitieve evaluatieroosters zijn beschikbaar op 1 november voor alle vakken van het 1e semester, op 1 april voor alle vakken van het 2e semester.

Evaluatie

• Permanente evaluaties.
  • Twee examenperiodes in 1e zittijd: januari en juni.
  • Vaste examendagen op donderdagavond en vrijdag.
  • Tweede zittijd in augustus/september.

Stage

Hoe ga je om met een reële opdrachtgever met wensen en eisen? Hoe functioneer je als landschaps- en tuinarchitect binnen een professioneel kader?

• In het 6e semester ga je op stage.
  • Je leert omgaan met collega’s, zaakvoeders enz.
  • Je leert ook werken onder tijdsdruk en komt in een andere cultuur terecht.
  • De stage is een meerwaarde voor jezelf, maar wapent je ook om met een pak extra ervaring aan de bachelorproef (het sluitstuk van de opleiding) te starten.

Studiekosten

Hieronder vind je een kort overzicht van de kosten. Lees hier een uitgebreid overzicht

Inschrijvingsgeld

Het inschrijvingsgeld aan een hogeschool hangt onder meer af van

• het type contract,
  • het aantal studiepunten waarvoor je je inschrijft,
  • je statuut.

Meer informatie vind je ook terug op de pagina van de Vlaamse overheid.

Vast gedeelte

Variabel gedeelte per studiepunt

Voltijdse studenten ’23-’24 (60 studiepunten)

Niet-beurstariefstudent

€ 282,1

€ 13,5

€ 1.092,1

Bijna-beurstariefstudent

€ 282,1

€ 4,9

€ 576,1

Beurstariefstudent

€ 128,8

€ 0

€ 128,8

Opleiding gebonden kosten

Studiefinanciering

Inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, kot, vervoer … studeren kost wel wat. Maar dit mag geen hindernis vormen om te studeren aan EhB. Check alle mogelijkheden om ondersteuning te krijgen:

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor Landschaps- & Tuinarchitectuur? Top! Op deze pagina kan je van start met je inschrijving. Je vindt er alle belangrijke info terug: wat moet je in orde brengen, hoeveel kost studeren, wat met je leerkrediet, toelatingsvoorwaarden, financiële steun enz. Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.

Toelatingsvoorwaarden

• Iedereen met een diploma secundair onderwijs kan starten.

Vrijstellingen

Ben je afgestudeerd als: architect, bioloog, bio-ingenieur, geograaf, groenmanager, grafisch vormgever, interieurarchitect, interieurvormgever, stedenbouwkundige … dan kan je rekenen op een aantal vrijstellingen op basis van je diploma volgens een vereenvoudigde procedure. Behaalde je credits voor één of meerdere opleidingsonderdelen in één van bovenstaande opleidingen, dan kan je vrijstellingen aanvragen volgens een uitgebreide procedure.Voor praktische vragen neem je contact op met de trajectbegeleider: jan.sents@ehb.be.

Je kan hier een overzicht vinden van de vaakst voorkomende vrijstellingen.

Openingsuren studentensecretariaat:

Elke werkdag open van 8u tot 17u. Op vrijdag gesloten vanaf 16u.

Contact

Check zeker onze infomomenten. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en events? Laat dan je gegevens achter