Science Bar Brussels: Over de rol van de verpleegkundige bij levensbeëindiging

Literair Salon, Muntpunt
Toegangsprijs
gratis

Verpleegkundigen spelen een belangrijke rol in het leven van personen die een euthanasievraag kunnen indienen. Daarnaast is er vaak ook een band met familie en vrienden. Toch is de rol van de verpleegkundige zoals beschreven in de euthanasiewet van 2002 beperkt.

Het is steeds een arts die de euthanasie uitvoert. De wet is er immers om de arts te beschermen tegen aansprakelijkheid voor het overlijden van de patiënt. Bij euthanasie komt echter meer kijken dan enkel het uitvoeren door dodelijke injectie. Het proces start met de vraag van de patiënt en doorloopt daarna heel wat stadia voor de effectieve uitvoering. Ook nazorg voor nabestaanden is belangrijk. We gaan tijdens dit Wetenschapscafé  in gesprek met enkele (ervarings)deskundigen en zoeken een antwoord op vragen zoals:

• Welke rol speelt de verpleegkundige in dit proces?
  • Welke handeling mag een verpleegkundige stellen als hij/zij de arts bijstaat bij het uitvoeren van euthanasie?
  • Welke steun kan de verpleegkundige bieden, vanaf de vraag tot de uitvoering en nazorg aan patiënt en nabestaanden?
  • En wat met gewetensbezwaren, kan een verpleegkundige weigeren als een leidinggevende vraagt betrokken te zijn in dit proces?

Sven Pichal leidt het gesprek in goede banen.

Het panel

• Dennis Demedts – onderzoeker Erasmushogeschool Brussel en doctoraatsstudent palliatieve zorg (VUB)
  • Lindsay Cool – thuisverpleegkundige palliatieve zorg (Omega)
  • Dr. Tine Dusauchoit – huisarts en LEIFarts